چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی مولفه های بازاریابی ورزش دانش آموزی و طراحی مدل به روش ساختاری تفسیری انجام شد. روش شناسی: این تحقیق از نوع کیفی و به روش ساختاری تفسیری بوده و دارای ماهیت کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق را 35 نفر از اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و مدیران ورزش دانش آموزی کشور تشکیل می دهند که با توجه به سوابق به صورت نمونه گیری انتخابی وهدفمند انتخاب شدند. در بخش اول ابتدا با استفاده از فرایند دلفی گویه های تحقیق شناسایی گردید. در مرحله دوم گویه ها وزن دهی و در نهایت 51 گویه باقی ماندند و گویه ها و مولفه های تحقیق شناسایی گردید. سپس از طریق فرایند ساختاری تفسیری مولفه های تحقیق اولویت بندی گردیدند. یافته ها: با توجه به نتایج مشاهده شد که متغیرهای بازاریابی ورزش دانش آموزی در 5 سطح دسته بندی می شوند که مولفه های عملکرد بازاریابی و حمایت مالی در سطح اول و استراتژی بازاریابی در سطح آخر قرار دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها لازم است تا با ایجاد طرح مناسب استراتژی بازاریابی ورزش دانش آموزی با جذب حامیان مالی و بهبود خدمات ارائه شده در ورزش دانش آموزی زمینه توسعه بازاریابی ورزش دانش آموزی فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
com Identification of Students Sport Marketing Components and Development of a Model by Structural Interpretative Method Doostmohammadi, H.
(PhD), Abstract The aim of this study was to identify students sport marketing components and to develop a model by structural interpretative method.
اين در حالي است که برنامه ها و فعاليت هاي بازاريابي در سطح کشور کمتر مورد توجه واقع شده است (طريقي و همکاران ، ١٣٩٢) به هر حال با وجود اهميت نقش ورزش دانش آموزي در توسعه ورزش کشور، سؤالاتي که مطرح مي شود، اين است که چرا اين سازمان فاقد الگوي بازاريابي و برنامه ي ويژه براي جذب حاميان مالي و تأمين بودجه به غير از بودجه دولتي مي باشد؟ چه عواملي در بازاريابي آموزش و پرورش نقش دارند؟ اولويت بندي اين عوامل به چه نحوي مي باشد؟ بر اين اساس پژوهشگر در پي آن است تا عوامل تأثيرگذار بر بازاريابي ورزشي دانش آموزي را شناسايي نموده و به ارايه مدلي متناسب با شرايط فعلي ورزش کشور به روش ساختاري تفسيري بپردازد .
اين کار تا تعيين سطح تمام عوامل ادامه مي يابد با توجه به نتايج مشاهده مي شود که متغيرهاي بازاريابي ورزش دانش آموزي در ٥ سطح دسته بندي مي شوند که مولفه هاي جذب حاميان مالي و عملکرد بازاريابي در سطح اول ، مولفه هاي تبليغات و اطلاع رساني و برند سازي در سطح دوم ، مولفه محيط ارائه خدمات در سطح سوم ، مولفه استراتژي بازاريابي در سطح چهارم و مولفه خدمات ارائه شده در سطح پنجم قرار دارد .