چکیده:
هدف پژوهش تدوین مضامین راهبردی فوتبال ایران با رویکرد آمایش سرزمینی بود. جامعة آماری پژوهش، صاحب نظران فوتبال ایران بودند. در مجموع 70 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ترکیبی از روشهای کیفی پرسشنامة باز و مصاحبه و روش های کمی ضریب دهی و رتبه دهی برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شد. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته بود که در آن از پاسخ دهندگان خواسته شد که قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای فوتبال فهرست کنند، ضمن اینکه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و بخشی از اطلاعات به دست آمده در محیط نرم افزار Arc – GIS تحلیل و بررسی شد. نتیجه کلی مطالعات آمایش فوتبال نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از اماکن و فضاهای فوتبالی در پهنه ایران وجود دارد، ضمن اینکه با توجه به ماتریس موقعیت و اقدام راهبردی رویکرد استراتژی های فوتبال ایران رقابتی بدست آمد. جهت متوازن ساختن توزیع منابع در پهنه کشور به نظر می رسد ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی ورزش فوتبال ایران، هم افزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی سازمانها و ارگانهای دولتی، غیردولتی و بخش خصوص و در نهایت برای موفقیت هر چه بیشتر فوتبال ایران تمرکز نمود.
The purpose of this research was to codify strategic land-use planning concepts of Iranian football. The statistical population of this research was Iranian football experts. A total of 70 subjects were selected through purposive sampling snowball method. A combination of qualitative and quantitative methods coefficient initial questionnaire and open interviews and ratings were used for data collection and analysis. The research instrument was a self-made check list in which respondents were asked to indicate the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the football List, while using geographic information system (GIS) to provide descriptive-analytic model, and part of the data in the software Arc - GIS was studied and analyzed. The overall result of this study showed that according to strategic land use planning of Iranian football, there is uneven distribution of sport places facilities and sport spaces for Iranian football. In addition, regarding the matrix positioning and strategic action, strategics approach of Iranian football is comparative. In order to balance the distribution of resources in the country, it seems that deep and creative special planning is needed to make balance in the factors affecting the Iranian football. On the order hand, it is essential to focus on the improvement of the synergy of sports activities of government and nongovernmental organization and private sectors which may ultimately lead to further success of Iranian football.
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش ، چک ليست محقق ساخته بود که در آن از پاسخ دهندگان خواسته شد که قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديد هاي فوتبال فهرست کنند، ضمن اين که با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) ارائۀ مدل به روش توصيفي - تحليلي انجام گرفت و بخشي از اطلاعات به دست آمده در محيط نرم افزار GIS –Arc تحليل و بررسي شد.
Keywords: land use planning, program, football, strategic مقدمه به نظر مي رسد در هزاره سوم ، سازمان هاي ورزشي براي بقا و دوام در عرصه رقابت جهاني به سازماني راهبرد محور تبديل شده اند، چرا که تفکر راهبردي، در جستجوي چرخه هاي زاينده و پاينده براي سازمان است (١).
ولي بايد اذعان نمود با توجه به اين که تنها تعداد کمي از استان ها، سهم بسزايي در کسب جايگاه کنوني فوتبال در سطح کشور دارند، لذا هدف از پژوهش حاضر ارائه راهبردهاي توسعه اين ورزش از طريق تدوين برنامه راهبردي با رويکرد آمايش سرزميني در سطح ايران مي باشد.
Quantitative Strategic Planning Matrix برنامه مدون براي توسعه اماکن اختصاصي 0/077 1 0/077 برنامه مدون براي افزايش تعداد مربي 0/074 2 0/037 برنامه مدون براي افزايش تعداد داور 0/074 2 0/037 برنامه مدون براي افزايش تعداد ورزشکار سازمان يافته 0/074 2 0/037 پتانسيل ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار 0/141 3 0/047 جمع کل 2/11 - 1 نتايج جدول (١) يافته هاي ماتريس عوامل داخلي نقاط قوت و ضعف اصلي ورزش فوتبال کشور را تبيين مي نمايد.