چکیده:
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری جذب مشتریان زن در باشگاههای آمادگی جسمانی استان یزد بود. ابتدا دادههای کیفی و بهدنبال آن دادههای کمی گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. طی فرایندی ابعاد اصلی و پراهمیت جذب مشتریان شناسایی شدند. جهت ثبات درونی و اعتبار سازهای ابزار مورد نظر، نمونه ای به حجم 150 نفر به روش تصادفی انتخاب گردید. بعد از به دست آمدن اعتبار و پایایی قابل قبول، جهت بررسی آماری با تلفیقی از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی نسبتی بین 500 نفر از مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی توزیع شد. تحلیل عامل اکتشافی انجام پذیرفت و دادههای اصلی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد تحلیل شدند. پس از طی مراحل کیفی و کمی، پرسشنامة نهایی با تعداد 39 سؤال برای تمام عاملها و زیرعاملها ساخته شد. این پژوهش منجر به استخراج ابزار مناسبی برای ارزیابی جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی گردید. برای سنجش جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی باید از یک پرسشنامة قابلاعتماد استفاده کرد. پرسشنامة طراحیشده در این مطالعه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی باشد.
The purpose of this study was to construct and validate an instrument for assessing the attraction of female customers in Yazd's Province fitness clubs. Exploratory analysis was used to achieve appropriate statistical results. Qualitative data following quantitative data were collected and analyzed, and through a process the main and essential dimensions of attraction customers were selected. In order to internal consistency and structural validity of the instrument, a sample of 150 individuals was selected randomly, after obtaining acceptable validity and reliability, for statistical analysis with cluster and random stratified sampling, questionnaires was distributed among 500 female customers of fitness clubs. In doing so, exploratory factor analysis of the original data was conducted using the main components method through the orthogonal rotation. Having passed through qualitative and quantitative stages, the final questionnaire containing 39 questions for the whole factors and sub-factors was designed. This study resulted in the production of an appropriate instrument for measuring the attraction of customers of fitness clubs. For measuring customers’ attraction in fitness clubs a reliable questionnaire must be used. The questionnaire designed in this study can be an appropriate instrument to measure customers’ attraction in fitness clubs.
خلاصه ماشینی:
نگاهي اجمالي به پژوهش هاي انجام شده مرتبط با پژوهش حاضر نشان ميدهد که در صنعت ورزش در زمينه حفظ و رضايت مشتري و طراحي مدل مربوط به آن تحقيقات زيادي انجام گرفته است اما در زمينه جذب مشتري باشگاه آمادگي جسماني و ساخت ابزار معتبر و پايا در اين زمينه ، بندرت مطالعاتي وجود دارد.
بر اين اساس مطالعه حاضر در صدد است که با ساخت و اعتباريابي ابزاري مناسب ، جذب مشتري در باشگاه هاي آمادگي جسماني استان يزد را بررسي کند و با توجه به اهميت و نقشي که تحرک و فعاليت بدني در زندگي روزمره و تحرک افراد به ويژه بانوان يک جامعه ايفا مي کند، استفاده از ابزار معتبر و پايا براي شناسايي عوامل مهم در تداوم شرکت افراد در فعاليت هاي بدني، اين امکان را فراهم ميسازد تا بر فرصت هاي خاص و دسترسي اقشار مختلف جامعه به اين فرصت ها در ورزش و فعاليت هاي بدني تمرکز کند.
تمام عوامل تأثيرگذار بر جذب مشتريان باشگاه هاي ورزشي که در پژوهش هاي مرتبط با مطالعۀ حاضر بررسي شده بودند، به صورت الگوي جامعي در اختيار خبرگان قرار گرفت و پيشنهادهاي اين افراد در خصوص عوامل جذب مشتريان باشگاه هاي آمادگي جسماني جمع آوري شدند و از آن ها براي ساخت ابزار استفاده گرديد.
با توجه به نتايج به دست آمده از اين مطالعه ، پرسشنامه ساخته شده ابزار مناسبي براي سنجش جذب مشتري باشگاه هاي آمادگي جسماني است .
بر اساس نتايج اين مطالعه ، عوامل اجتماعي با زيرعامل هاي مجريان و خانواده در جذب مشتريان به باشگاه هاي آمادگي جسماني موثر است .
Solomon, Bamossy, Askegaard, Hogg 4 .