چکیده:
تربیت شامل ایجاد یا فعلیتبخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیدهای مقبول برای همگان میتواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزشهای انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفههای جامعهشناختی تربیتورزشی با رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر پایه پارادایم تفسیری بود. در این راستا با مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفته با 20 نفر از خبرگان حوزههای جامعهشناسی، مدیریتورزشی و رفتارحرکتی دادههای کیفی جمعآوری گردید. ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود. دادههای کیفی با مجموعهای از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و براساس کدهای تولید شده مدل پارادایمی تربیتورزشی تدوین شد. اعتبار نتایج با روش کنترل اعضاء و ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق مورد تائید واقع شد. نتایج شامل: شرایط علی(همکاری، سازگاری، مخالفت و توافق)؛ عوامل زمینهای(فردی، اجتماعی) و عوامل مداخلهگر(زیرساخت فیزیکی و آموزشی) بود. که با بهبود مهارتهای فردی و اجتماعی، رشد و شکوفایی ورزش آموزشی کشور را به دنبال دارد. همچنین، تدوین مدل و ارائه الگوی آموزشی تربیت ورزشی، میتواند موضوع پژوهش در آینده باشد.
Education involves creating or actuating any kind of perfection in humans that has utility and value. Sports as an acceptable phenomenon for all can be considered as a training tool for the transfer of human and social values. The purpose of this research was to identify and formulate sociological components of education through a systematic approach to data base theory. This research was qualitative and based on an interpretative paradigm.In this regard, semi-structured interviews were conducted with 20 experts from the sociology, management and behavioral of sports. Areas of qualitative data that was the criterion for completing the interviews with theoretical saturation. Qualitative data was analyzed with a set of open, axial and selective coding and was developed based on the generated codes of the paradigm of sport education. The validity of the results was confirmed by the method of control of the members and the evaluation of the participants in the research. Results included (cooperation, consistency, opposition, and agreement), the underlying factors (individual, social) and interventional factors (physical and educational infrastructure)which improvie individual and social skills and promoting the growth and prosperity of educational sport in the country. Also, developing a model and presenting an educational model of sport education can be the subject of future research.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش ، شناسايي و تدوين مولفه هاي جامعه شناختي تربيت ورزشي با رويکرد نظام مند نظريه داده بنياد بود.
در سال هاي گذشته واژه اي تقريبا نو به اين مقولات 1 Tumas 2 Piter Blaw 3 Émile Durkheim 4 Training 5 play 6 Game 7 Physical education 8 Sports تحت عنوان تربيت ورزشي ١ اضافه شده که معن اي دقيق آن تربيت از طريق ورزش و محيط هاي ورزشي ميباشد، که لازم است با ساير عبارات اشتباه گرفته نشود(سايدنتاپ ٢، ٢٠١٤).
تاييد روايي صوري پژوهش ، با استفاده از نظر ١٠ نفر از متخصصان (جامعه شناسي ورزش ) به صورت تکرار پذيري بود و به منظور اعتباربخشي به نتايج پژوهش حاضر، از ميان سه روش زاويه - بندي(اجماع /مثلث سازي)،کنترل اعضاء(بررسي توسط اعضاء)و ارزيابي بر اساس ١٠ شاخص "مقبوليت "(استراوس ، کوربين ، ٢٠٠٨)، از روش کنترل اعضاء(کنترل اعضا يا اعتبار پاسخگو، تکنيکي است که بدان وسيله محقق يافته هاي خود را با يک يا چند نفر از افراد مطلع تحت بررسي کنترل ميکند و اين تکنيک جهت تاييد تفاسير پژوهشگر به کار ميرود)، که در دو بخش ، تاييدپذيري و اعتبارسنجي مورد بررسي قرار گرفت .
يافته ها در اين تحقيق به منظور رسيدن به هدف پژوهش (شناسايي و تدوين مولفه هاي جامعه شناختي تربيت - ورزشي با رويکرد نظريه داده بنياد)، پس از مطالعات صورت گرفته و مصاحبۀ نيمه ساختاريافته با ٢٠ نفر از افرادمتخصص (دکتراي مديريت ورزشي، رفتارحرکتي و جامعه شناس ورزشي)انجام گرفت .