چکیده:
چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازهگیری شود میتواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل بازیکنان فوتسال (168 بازیکن)، مربیان (28 نفر) و مدیرعامل باشگاه (14 نفر) بود که در لیگ برتر فوتسال ایران در سال 96-95 انجام وظیفه می کردند. حجم نمونه با توجه به برگشت پرسشنامه، 172 نفر تعیین گردید. از پرسشنامه ارزش گذاری برند فرجی (1391) که حاوی 35 سوال متشکل از هفت مولفه ارزش گذاری کولین بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هفت گانه مدل اصلی تحقیق ثبات، روند سود، پشتیبانی، گسترش جغرافیایی، حراست و حفاظت، رهبری و بازار با ارزش گذاری برند رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج نشان دادند پشتیبانی موثرترین پارامتر در ارزش ویژه برند باشگاه های فوتسال ایران می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود باشگاه های فوتسال تدابیری در خصوص جذب اسپانسرها و حمایت های مالی به غیر از دولت بیندیشند و زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی از باشگاه را فراهم نمایند.
AbstractBy measuring brand valuation accurately, it can be considered as a desirable scale correctly for evaluating the long-term effects of marketing. The purpose of this descriptive study was to explain and prioritize the brand valuation indices of Iranian Futsal Super League clubs using choline components, which was done as a descriptive-correlational study. The population included 168 futsal players, 28 coaches, and 14 club general managers, who contributed in the 1996-95 year season. The sample size of the study was 172 according to the return of questionnaires. The Faraji Brand Valuation Questionnaire (2012) was used, which contained 35 questions consisting of 7 components of choline valuation based on Likert's five-choice spectrum. The participants, on the whole, demonstrated that there was a significant relationship between the seven components of the main research model, which included the stability component, profit trend component, support component, geographical expansion component, protection component, leadership component, and market component with brand valuation. Additionally, the results showed that the support component is the most effective parameter in the brand equity of Iranian futsal clubs. Consequently, it is suggested that futsal clubs take serious advice and consultation to attract sponsors and financial support other than the government and provide the necessary foundation to support sports clubs.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بين مولفه هاي هفت گانه مدل اصلي تحقيق ثبات ، روند سود، پشتيباني ، گسترش جغرافيايي ، حراست و حفاظت ، رهبري و بازار با ارزش گذاري برند رابطه معني داري وجود دارد.
The participants, on the whole, demonstrated that there was a significant relationship between the seven components of the main research model, which included the stability component, profit trend component, support component, geographical expansion component, protection component, leadership component, and market component with brand valuation.
Keywords: Brand, Valuation indices, Choline Model, Iranian Futsal Super League مقدمه امروزه مديريت برند حوزه اي مهم در مديريت بازاريابي به شمار مي آيد، به ويژه وقتي سازمان ها تلاش هايشان را به سمت مخابره پيام هاي ناملموس و پيچيده سوق مي دهند.
کاربرد اين الگو مي تواند قدرت نام تجاري در الگوي ارزشي اينتربرند را در هفت مولفه (ثبات ٣، رهبري ٤، روند سود٥، پشتيباني ٦، گسترش جغرافيايي ، 7 حراست و حفاظت ٨ و بازار٩) براي تيم هاي ليگ برتر فوتسال ايران ارزشيابي نمايد.
با توجه به نتايج به دست آمده از آزمون فرضيات همه ي هفت مولفه (ثبات ، روند سود، پشتيباني ، گسترش جغرافيايي، رهبري ، حراست و حفاظت و بازار) در ارزش گذاري نام تجاري باشگاه هاي ليگ برتر فوتسال ايران نقش دارند.
نتايج تحقيق نشان داد معيار روند سود به عنوان پنجمين معيار تاثيرگذار در ارزشگذاري برند باشگاه هاي ليگ برتر فوتسال ايران مي باشد.
"Literature review on brand equity in professional team sport: a german perspective on ice hockey", International Journal of sport management and marketing, 5, 211-225.