چکیده:
آسیبشناسی سازمانی فرایندی شناختی در راستای تشخیص علت، فرایند توسعه و رشد و پیامد یک مسئلۀ سازمانی بهمنظور تعیین اقدامات لازم در جهت بهسازی عملکرد سازمان است. در هر سازمانی فرایند آموزش فرایندی مبتنی بر یادگیری برای ایجاد تغییرات نسبتاٌ پایدار در فرد است تا او را قادر به انجام بهتر کار، بهبودبخشی تواناییها، تغییر مهارتها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی متناسب نماید. با استفاده از گروههای کانونی، به آسیبشناسی این آموزشها پرداخته شده است. این تحقیق با توجه به نتایج قابل استفاده آن، از نوع کاربردی و روش تحقیق آن نیز توصیفی و جامعه آماری تحقیق جمعی از استادان، تدوینکنندگان دورههای آموزشی و مدیران و خبرگان آموزشهای هوایی میباشند که به روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند غیر نسبتی در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب گردیدند. دادههای لازم با تشکیل سه گروه کانونی جمعآوری و در چارچوب مدل انداموارگی یا ارگانیکی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که فرایند اجرای دورهای آسپ بر اساس این مدل در چهار بعد علل ایجاد، مکانیزم اثر، تغییرات ایجادشده و پیامدهای کارکردی، در هر چهار مرحله (نیازسنجی، طراحی و توسعه، اجرا و ارزیابی) دارای آسیبهایی میباشد که پس از شناسایی آنها نیازمند اتخاذ راهکارهای اصلاحی پیشنهادی برای برونرفت از آسیبهای احتمالی موجود است.
In the current study, the organic pattern introduced as a modern and effective pathology method and the pathology of these trainings addressed using focal groups. This is an applied research as its results are applicable and also it assists a descriptive method with a population including 30 university instructors, curriculum developers, aeronautical training managers and experts selected by a non-probable, available, and purposive sampling method. The data gathered by forming three focal groups and analyzed in the framework of organic model. The results showed that the process of implementation of ASP faced some damages in four dimensions including the causes of development, the mechanism of the effect, the changes made and the functional implications, in all four stages (needs analysis, design and development, implementation and evaluation) that require the adoption of proposed corrective solutions to get out of potential damages
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق حـاکي از آن اسـت کـه فراينـد اجـراي دورهاي آسپ بر اساس اين مدل در چهار بعد علل ايجاد، مکانيزم اثر، تغييرات ايجادشده و پيامدهاي کارکردي، در هر چهار مرحله (نيازسنجي، طراحي و توسعه ، اجرا و ارزيابي) داراي آسيب هايي مي باشد که پس از شناسـايي آنها نيازمند اتخاذ راهکارهاي اصلاحي پيشنهادي براي برون رفت از آسيب هاي احتمالي موجود است .
سؤال اساسي تحقيق : چگونه ميتوان با به کارگيري الگوي آسيب شناسي اندام وارگي به آسيب هـاي موجـود در فرايند آموزش سامانه هاي پروازي (آسپ ) دست يافت ؟ اهداف و سؤالات تحقيق هدف اصلي اين پژوهش آزمون مـدل جديـد آسـيب شناسـي اسـت کـه بـه مـدل انـدام وارگـي (ارگانيک ) معروف ميباشد و براي اولين بار با توسعه الگوهاي آسيب شناسـي پزشـکي در حـوزه آسيب شناسي فرايندهاي سازماني (در اين مقاله فرايند آموزشي) به کار گرفته شده است .
بنابراين در پاسخ به سؤالات تحقيق ، مبنـي بـر آسـيب شناسـي فرايند آمـوزش (مرحله نيازسنجي، طراحي و توسعه ، اجرا و ارزيابي) يافتـه هـاي ذيـل بـه دست آمد: جدول ٣: آسيب شناسي فرايند آموزش بر مبناي مدل اندام وارگي يا ارگانيکي تغييرات علل مکانيزم شکل گيري پيامدها ايجادشده آسيب يکم : عدم انجام تجزيه و تحليل علمي شغل از بين رفتن و حذف استانداردهاي - نداشتن پشتوانه مبهم و در قوانين ، اساس نامه ها و دستورالعمل هاي آموزش و الزام قانوني براي ناشناخته بودن موجود، ضرورت انجام تجزيه و تحليل و تخصصي تجزيه و تحليل و نيازهاي نيازسنجي علمي مدنظر قرار نگرفته است .