چکیده:
یکی از مهمترین نیازهای صنایع دفاعی کشورهای در حال توسعه، تصمیمگیری در رابطه با چگونگی مدیریت دانش را میتوان از اساسیترین راهبردهای دانشبنیان نمودن سازمانها تلقی نمود و بر این اساس سازمانهایی که در چشماندازهای سازمانی خود به دنبال دانشبنیان بودن سازمان و اجزایش میباشند، ناگزیر هستند که تلاش کنند تا مفاهیم و نظریههای مدیریت دانش و نیز ارتباط آن با سایر مفاهیم و نظریههای نوین سازمانی در افکار مدیران و کارکنان سازمان و اقدامات و فعالیتهای آنان جاری و ساری شود. در تحقیق حاضر که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از اسناد کتابخانهای، مشاهدات میدانی و پیمایشی جهت جمع آوری داده استفاده شده و جامعه آماری تحقیق، فرماندهان و مدیران سطوح مختلف هستند که با مباحث مدیریت دانش و فناوری اطلاعات آشنا بوده، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی سهمیهای تعداد 139 نفر از طبقات مختلف سطوح مدیریتی سازمان نظامی به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. دادههای لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 875/0 جمع آوری گردیده و با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف و تحلیل واریانسیکطرفه تحلیل شدند. با توجه به نتایج حاصله تحقیق از نوع کاربردی میباشد و نتایج تحقیق نشان میدهد که به طور متوسط وضعیت مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در سازمان نظامی مورد مطالعه از دیدگاه فرماندهان و مدیران سطوح مختلف نسبتاً مناسب است، اما با وضعیت مطلوب شکاف قابل توجهی وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در عاملهای بین دیدگاه فرماندهان و مدیران عملیاتی با فرماندهان و مدیران ارشد و فرماندهان و مدیران میانی تفاوت معناداری وجود دارد.
Knowledge management is identified as the most important strategy for creating knowledge-based organizations. As a result, in terms of organizational prospect, many of the organizations willing to create knowledge-based situations should make organizational attempts to compare the concepts of Knowledge management with new organizational concepts and also internalize the theories and the concepts of KM among staff and managers. As an applied and descriptive-field study, this research was conducted through library and field study to collect the required data. Moreover, in terms of statistical populations, this study was also conducted through engaging sample population of 139 managers and commanders affiliated to the different managerial levels of military organizations who were expert in KM and IT issues and selected based on non-random sampling method. This study was also run through administering researcher-made questionnaire among statistical population. The reliability of the questionnaire was estimated using Cronbach Alpha method releasing 0.875 through SPSS analysis and its content validity was confirmed by the experts. To analyze the data, descriptive statistics including Kolmogorov- Smirnov test and variance analysis were also run in this study. The findings revealed that from the viewpoint of managers and commanders, the situation of KM and IT of military organizations is pretty appropriate but it still stood below the appropriateness level. The research findings also revealed that there are significant differences among operational, senior, and middle mangers and commanders in terms of their viewpoints.
خلاصه ماشینی:
تحليل مديريت دانش و فناوري اطلاعات از ديدگاه فرماندهان و مديران يک سازمان نظامي محسن رحيمي ١، يعقوب کلاني مهر 2 چکيده يکي از مهم ترين نيازهاي صنايع دفاعي کشورهاي در حال توسعه ، تصميم گيري در رابطه بـا چگـونگي مـديريت دانش را ميتوان از اساسيترين راهبردهاي دانش بنيان نمودن سازمان ها تلقي نمود و بر اين اساس سازمان هـايي که در چشم اندازهاي سازماني خود به دنبال دانش بنيان بودن سازمان و اجزايش ميباشـند، نـاگزير هسـتند کـه تلاش کنند تا مفاهيم و نظريه هاي مديريت دانش و نيز ارتباط آن با ساير مفاهيم و نظريه هاي نوين سـازماني در افکار مديران و کارکنان سازمان و اقدامات و فعاليت هاي آنان جاري و ساري شود.
با توجه به نتايج حاصله تحقيـق از نـوع کاربردي ميباشد و نتايج تحقيق نشان ميدهد که به طور متوسط وضعيت مديريت دانش و فناوري اطلاعـات در سازمان نظامي مورد مطالعه از ديدگاه فرماندهان و مديران سطوح مختلف نسبتا مناسب اسـت ، امـا بـا وضـعيت مطلوب شکاف قابل توجهي وجود دارد.
حامـد جلال پور در سال ١٣٩٣ مقاله اي با عنوان «بوميسازي چرخۀ مديريت دانـش در سـازمان هـاي نظامي- دفاعي (مطالعه موردي ستاد فرماندهي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران )» با روش توصيفي- پيمايشي نوشته است که وضعيت شاخص هاي ساختار، فرهنگ ، فنـاوري، منـابع انساني و فرآيندهاي دانشي در نزاجا براي استقرار مديريت دانش ، با تحليل داده هـاي بـه دسـت آمده از پرسش نامه مورد آزمون قرار گرفته است و بر اساس آزمون فريدمن (بالاترين ميـانگين )، اولويت بندي شده است .