چکیده:
در شرایط کنونی، نوآوری در محصولات دفاعی از ضروریات صنعت دفاعی است. توان تخصصی شرکتهای دانشبنیان در ارائه ایدههای نوآورانه از یکسو و تمایل صنایع دفاعی به استفاده از ظرفیتهای موجود کشور از سوی دیگر، بهعنوان یک نقطه عطف در توسعۀ صنعت دفاعی است. این مقاله با هدف تدوین مدلی جهت ارزیابی و انتخاب ایدههای نوآورانه پیشنهادی شرکتهای دانشبنیان، به صنعت دفاعی، ارائه گردیده است. ابتدا با بررسی تحقیقات پیشین و اخذ نظرات و پیشنهادهای مدیران ارشد، طراحان و کارشناسان مراکز تحقیق و توسعه صنایع دفاعی و با استفاده از تکنیک غربالگری فازی، معیارهای اصلی و زیر معیارهای ارزیابی ایدهها و شرکتها شناسایی گردید. سپس با بهکارگیری تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، ضریب اهمیت نسبی معیارها و زیرمعیارها، تعیین و بر این اساس، مدل ارزیابی مورد نظر ارائه شد. فرایند ارزیابی و انتخاب، نیز در قالب یک مدل مفهومی ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که معیار تطابق با اهداف راهبردی دارای بالاترین اهمیت و معیار مالی و اقتصادی، دارای کمترین ضریب اهمیت در ارزیابی ایدههای نوآورانه میباشند. همچنین معیار پیشینه شرکت و شفافیت مالی آن به ترتیب دارای بیشتری و کمترین ضریب اهمیت در ارزیابی شرکتها هستند.
In the current situation, innovation in defense products is a requirement of the defense industry. Knowledge-based companies’ capability in presenting innovative ideas on the one hand and the desire of the defense industry to use the existing capacities of the country on the other hand, is a turning point in the development of the defense industry. This article aims to develop a model for evaluating and selecting innovative ideas proposed by knowledge-based companies to the defense industry. First, by reviewing previous research and obtaining the opinions and suggestions of senior managers, designers and researchers of defense industry research and development centers and by using fuzzy screening technique, the main indicators and sub-indicators for evaluating ideas and companies were identified. Then, using the technique of fuzzy hierarchical analysis process, the coefficient of importance of the criteria and sub-criteria is determined and the evaluation model is presented. Evaluation and selection are also presented in the form of a conceptual model. The results showed that the criteria of “compliance with the strategic objectives” has the highest importance and “financial and economic” criteria, has the lowest importance coefficient in evaluating innovative ideas. Also, “the background of the company” and its “financial transparency” have the highest and the lowest importance coefficient in evaluation of companies, respectively.
خلاصه ماشینی:
معيارهاي شناسايي شده براي ارزيابي شرکت هاي پيشنهاددهنده ايده مبتني بر بررسي تحقيقات پيشين رديف معيار منبع پيشينه شرکت ، مسير پيشرفت و شکل گيري شرکت ، ترکيب و آرايش تيم 1 گارسيا (٢٠٠٢) مديريتي شرکت 2 دانش فني و تخصصي شرکت ، انگيزه سودآوري شرکت بودريچ (٢٠٠٤) کارديس و همکاران ٣ کيفيت اجراي طرح هاي قبلي شرکت ، تعهد، حسن سابقه و انگيزه شرکت (2008) هدف و انگيزه شرکت ، وضعيت مالي شرکت ، وضعيت تحقيق و توسعه ، نيروي 4 فلاحي (١٣٩٤) انساني ، توانمندي ها، همکاري ها و برنامه ريزي شرکت آيين نامه حمايت از ٥ مالکيت شرکت ، عدم سوءسابقه شرکت و ترکيب نيروي انساني آن شرکت هاي دانش بنيان (1396) روش تحقيق روش تحقيق بکار گرفته شده در اين پژوهش ،کيفي و توصيفي است که به شيوه پيمايشي و با استفاده از تکنيک غربالگري فازي ، فرايند تحليل سلسله مراتبي و تحليل محتوا صورت گرفته است .