چکیده:
بیمارستانها دارای ساختار و هدفی خاص هستند و نقش محوری در پویایی سیستمهای اجتماعی، اقتصادی و روانی در جامعه دارند؛ برای بخش بهداشت و درمان فجایع، حوادث و بحرانها مسائل پیچیده و بحثبرانگیز بهحساب میآید. تابآوری سازمانی هدف مؤثری است که بهطور مداوم به عملکرد سازمان در طول فجایع و موقعیتهای بحرانی الخصوص شرایط کرونایی جهان امروز کمک میکند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی ابعاد تابآوری سازمانی در مواجهه با شرایط بحرانی کرونا در بیمارستانهای شهر خرمآباد میباشد.در پژوهش توصیفی – کاربردی حاضر که در بیمارستانهای شهر انجامشده است، ابعاد و حیطه شناساییشده جهت سنجش سطح تابآوری سازمانی در بیمارستانها، در قالب پرسشنامه در اختیار کارشناسان و متخصصان مربوطه قرار گرفت و سپس نظرات آنها دریافت گردید. درنهایت در این پژوهش کارکنان و مدیران بیمارستانهای شهر خرمآباد بهعنوان جامعه و تعداد 200 نمونه برای مطالعه انتخاب شد و پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی و بین نمونه موردمطالعه توزیع گشت. نتایج تحقیق از روایی و پایایی بالا برخوردار بود و بهمنظور تحلیل و تجزیه دادهها از آزمون فریدمن برای اولویتبندی و تحلیل عامل تائیدی جهت شناسایی ابعاد تابآوری سازمانی استفادهشده است.نتایج نشان داد که بااهمیتترین عامل ازنظر جامعه آماری در مورد تابآوری سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان بیمارستان رهبری و تصمیمگیری، استفاده از دانش و تجربه، تعهد مدیریت، آمادگی،مشارکت مؤثر همگانی و ارتباطات و کار تیمی میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هرچند میزان سطح رهبری، دانش و تجربه، تعهد مدیریت و آمادگی بیمارستانها در مقابل بحران کرونا بیشتر باشد میتوان بهتر این بحران را مهار و کنترل نماید
Hospitals have a specific structure and purpose and play a pivotal role in the dynamics of social, economic and psychological systems in society; For the health sector, disasters, accidents and crises are complex and controversial issues. Organizational resilience is an effective goal that continuously contributes to the organization's performance during disasters and critical situations, especially in today's corporate world; Therefore, the purpose of this study is to prioritize the dimensions of organizational resilience in the face of coronary crisis in hospitals in Khorramabad. The hospitals were provided to the relevant experts and specialists in the form of a questionnaire and then their opinions were received. Finally, in this study, the staff and managers of Khorramabad hospitals as a community and 200 samples were selected for the study and a questionnaire with Likert scale was designed and distributed among the studied sample. The results of the study had high validity and reliability and in order to analyze the data, Friedman test was used to prioritize and confirm the confirmatory factor to identify the dimensions of organizational resilience. Hospitality is leadership and decision-making, use of knowledge and experience, commitment of management, readiness, effective public participation and communication and teamwork, so it can be concluded that although the level of leadership, knowledge and experience, commitment of management and readiness of hospitals The greater the corona crisis, the better it can be controlled.