چکیده:
این مقاله به بررسی تطبیقی، باستان شناختی نمایشوارههای کاروانی حمل مجسمه و تابوت وارههای کارناوالی پس از اسلام میپردازد. در نقش برجستههای کول فرح شماره 3 شاهد اجرای مراسم مذهبی حمل مجسمه بر دوش ایلامیان هستیم. در این نقش برجسته، یک شاه ایلامی به همراه تعداد کثیری از ایلامیها در حال راهپیمایی، حمل و اهداء یک مجسمه به یک مکان مقدس هستند. حیوانات قربانی به وسیله شکارچیان شاه در جلو شرکت کنندگان به طرف سکوی قربانی رانده میشود، نوازندگان در حال نواختن و خواندن سرودهای، احتمالا مذهبی با تشریفات مخصوص وسمبلهای ارباب الانواع بر روی این نقوش برجسته ثبت شدهاند. راهپیمایی حمل مجسمه، شرکت کنندگان را به زیارت یک مکان مقدس، نیایشگاهی همچون نقش برجسته کورانگان هدایت میکند. تابوت وارههای مذهبی از جمله نخل از تشابه جالب توجهی با مراسم آئینی حمل مجسمه برخوردار است. در تحلیل نقوش برجسته از روش شمایل نگاری اروین پانوفسکی، نظریه اجرا شکنر و ریختارهای نهگانه تماشاگانی ناظرزاده کرمانی سود برده شده است. نمایشوارههای کاروانی حمل مجسمه در ایلام باستان علاوه بر اینکه یکی از نه گونه ریختار تماشاگانی ایرانی است، جنبههای نمایشی متشابهی با نمایشگریهای کارناوالی چون نخل گردانی دارند
This article is a comparative archeological study of the troupe carnival of carrying divine statues in ancient
Elamite and symbolic coffin-carrying ritual of post-Islamic era. This paper describes troupe carnival of
carrying Elamite divine statues in a religious ceremony on the basis of carvings of “Kol Farah Malmir” &
“Korangan”. Carvings No. 3 of Kol Farah Malmir show the religious ceremony of carrying divine statues
on the shoulders of Elamite people. On these rock carvings, an Elamite king along with numerous Elamite
people is carrying a statue to dedicate it to a holy place. The carvings also show some animals in front
of the crowd that are going to be sacrifices by king’s hunters at the sacrificing place while musicians are
playing and singing probably religious songs with special formality, and also there are divine sculptures
carved on the rocks. The people, marching and carrying a divine statue, are heading for the pilgrimage of a
holy place such as Korangan temple. The religious ritual of coffin-carrying such as the Nakhl (a symbolic
coffin for Shi’a) shows a remarkable similarity with carnivals of carrying a statue. To analyze these carved
illustrations, the iconography method of Erwin Panofsky, performance theory of Shekner and nine-category
formations of Nazerzadeh-Kermani have been implemented. Carnivals for carrying the statues in ancient
Elamite not only are one species of the nine-category of Iranian formations, but also have similar theatrical
aspects with symbolic coffin-carrying ritual (Tabut Gardani).