چکیده:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، طراحی و تدوین الگویی بهمنظور بازنگری برنامه درسی رشته آموزش عالی در مقطع دکتری بود.
روش پژوهش: بدین منظور از پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش، متخصصان و صاحبنظران برنامههای درسی و افراد با تجربه در این حوزه بود که از بین آنها 15 نفر بهصورت هدفمند و با روش زنجیرهای بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. تعداد شرکتکنندگان بر اساس اشباع اطلاعاتی پژوهشگر بوده است.
یافتهها: نتایج پژوهش در بخش عناصر مهم و مورد توجه در بازنگری برنامههای درسی شامل 6 تم اصلی یعنی سیاستها، هدفها، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری، روشهای ارزشیابی و نوع ارائه دوره است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش، نشاندهنده آن است که مؤلفههای اصلی الگوی بازنگری برنامههای درسی شامل 5 تم اصلی یعنی توجه به فرایندمحور بودن بازنگری برنامههای درسی، جامعیت در بازنگری برنامههای درسی، جلب مشارکت ذینفعان، اجتناب از تمرکزگرایی و تأکید بر نقش ارزشیابی در فرایند بازنگری برنامههای درسی است.
Objective: The purpose of this study was to design and develop a model to review the curriculum of higher education in the doctoral program. Methods: For this purpose, qualitative research and content analysis method have been used. A semi-structured interview was used to collect data. The statistical population of the research was curriculum experts and experienced people in this field, from which 15 people were purposefully selected as research participants by chain method. The number of participants was based on the researcher's information saturation. Results: : The results of the research in the section of important elements in the review of curricula include 6 main themes, namely policies, objectives, content, teaching-learning methods, evaluation methods and the type of course presentation. Conclusion: The results indicate that the main components of the curriculum review model include 5 main themes, namely attention to the process-oriented curriculum review, comprehensiveness in curriculum review, engaging stakeholders, avoiding centralism and emphasizing the role Evaluation in The curriculum review process.
خلاصه ماشینی:
از ديدگاه شرکت کنندگان شيوه هاي ارزشيابي در رشته آموزش عالي مقطع دکتري در حال حاضر مناسب و جامع نيست و بايد تغيير پيدا کند و در الگوي بازنگري برنامه هاي درسي نيز بايد اين مهم مد نظر قرار گيرد.
از ديدگاه شرکت کنندگان پژوهش اين موضوع بايد به صورت جدي در فرايند بازنگري برنامه هاي درسي مورد نظر قرار گيرد و در طراحي الگو نيز به اين امر توجه شود.
Comparative Studies in Higher Education in: Postlethwaite; in (ed.
Engaging the Curriculum in Higher Education.
Engaging the Curriculum in Higher Education.
Buckingham: Society for Research into Higher Education / Open University Press.
Society for Research into Higher Education (SRHE) Series.
A Collaborative Curriculum Review: Applicabil ity to Higher Education Institutions.
[Persian] Fathi Vajargah, Kourosh (2013).
A Practical Guide to Curriculum Review in Universi ties and Higher Education Institutions.
[Persian] Khosravi, Mahboubeh, Fathi Vajargah, Koursh, Maleki, Hassan, & Nowruzi, Dariush (2013).
Analysis of the Acceptance of Curriculum Innovations in Higher Education in Iran.
), The experience of learning: implications for teaching and studying in higher education.
Curriculum Evaluation in Higher Education.
Comprehensive Curriculum Reform in Higher Education: ١٠٧- ١٢٨.
Delegating Planning Authorities to Universities, a Step Towards Decentralization of Curriculum Planning in the Higher Education Sys tem; Book Collection of Articles of the Association of Curriculum Planning Studies.
(2006), The Status of Universities' Participation in Curriculum Review Approved by the Higher Planning Council, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 42, 2006.
Research in Higher Education, 38(1), 99- 130.