چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش اکتشافی انجام شد. گردآوری دادهها به روش کمی صورت گرفته و ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه بود. جامعة آماری شامل کلیه مدیران وزارت آموزش و پرورش ادارات کل استانها در سال 1399 بود که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 269 نفر در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام میشود. در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفههای ساختار مسؤلیت سازمان، محتوای اطلاعات عملکرد، انسجام اطلاعات عملکرد، مدیریتپذیری اطلاعات عملکرد، پاسخگویی، سبک مدیریت، جهتگیری عملی سازمان، ارتباط پیرامون عملکرد و در نهایت مولفه همسویی، به عنوان مولفه ها و شاخص های موثر بر سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین شناسایی شدند. بررسی شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، نشان دهنده برازش مدل بود.
The purpose of this study is to design a model for measuring the performance of education managers in the country based on the document of fundamental change. The research method was applied in terms of purpose and exploratory method. Data collection was done in a quantitative manner and the data collection tool was a questionnaire. The statistical population included all the managers of the Ministry of Education of the provincial administrations in 1399. According to the Cochran's formula, a sample size of 269 people participated in this study. The collected data are analyzed by descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS software. In this research, descriptive statistics including frequency, percentage of frequency, frequency distribution table, drawing graphs and also describing the characteristics of the respondents to the questionnaire are used to describe the data. In inferential analysis, data analysis was performed using factor analysis. The results showed that the components: organizational responsibility structure component, performance information content component, performance information coherence component, performance information management component, accountability component, management style component, organization practical orientation component, performance communication component, and finally alignment component, as The effective components and indicators on measuring the performance of the country's education directors are based on the document of fundamental change. Examination of pattern fit indices in factor analysis was an indication of model fit.
خلاصه ماشینی:
مدل تحليل عاملي شاخص هاي تدوين مدل سنجش عملکرد مديران آموزش و پرورش کشور مبتني بر سند تحول بنيادين در حال حاضر کليه مولفه ها، با بارعاملي بالاي ٠,٦، نشان دهنده اين است که مدل «خيلي مطلوب » است .
محقق در اين مرحله با استفاده از آزمون T تک نمونه اي، به بررسي وضع موجود و فاصله تا وضع مطلوب را به تفکيک عوامل ، ابعاد و مولفه هاي ٩ گانه (بعد ساختاري- مولفه ساختار مسؤليت سازمان ، بعد ساختاري- مولفه محتواي اطلاعات عملکرد، بعد ساختاري- مولفه انسجام اطلاعات عملکرد، بعد رفتاري- مولفه مديريت پذيري اطلاعات عملکرد، بعد رفتاري- مولفه پاسخگويي، بعد رفتاري- مولفه سبک مديريت ، بعد رفتاري- مولفه جهت گيري عملي سازمان ، بعد ارتباطي - مولفه ارتباط پيرامون عملکرد، و در نهايت بعد ارتباطي - مولفه همسويي) مدل سنجش عملکرد مديران آموزش و پرورش کشور مبتني بر سند تحول بنيادين ميپردازد.
اولويت بندي مولفه ها بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوي مناسب براي سنجش عملکرد مديران آموزش و پرورش کشور مبتني بر سند تحول بنيادين مورد بررسي قرار گرفته است .
در تحليل پرسشنامه صورت پذيرفته توسط محقق در خصوص عوامل ، ابعاد و مولفه هاي مدل سنجش عملکرد مديران آموزش و پرورش کشور مبتني بر سند تحول بنيادين ، دو وضعيت موجود و مطلوب از ديدگاه پاسخ دهندگان مورد بررسي قرار گرفت .