چکیده:
یکی از مهمترین مؤلفههای مورد بحث در تکوین شخصیت هر فردی پیوند دو جانبه بین شخصیت و محیط زندگی اجتماعی و سازمانی فرد بوده است. در این میان، سازمانهای نظامی به لحاظ اقتضائات خاص خودشان، به مساله شخصیت افراد و تربیت کارکنانی متناسب با اهداف سازمانی خود اهمیت ویژهای قایل هستند و سرمایهگذاریهای کلانی در این راستا هزینه میشود، لیکن حصول اطمینان از نتیجهبخش بودن این تلاشها و سرمایهگذاریها در حیطه پدیده شخصیت چندان مورد مطالعه منسجم قرار نگرفته است. بر این اساس، در این مطالعه تلاش شد تا روند تکوین شخصیت دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) در طول مدت زمان تحصیل در دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، مجموعا 194 نفر دانشجو به ترتیب 65، 65، و 64 نفر ورودی های سالهای تحصیلی 1396، 1397 و1398 به پرسشنامه شخصیتی NEO-RI-P متشکل از 30 مؤلفه پاسخ دادند، لیکن بررسیهای این مطالعه منحصربه 20 مؤلفه مثبت بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصله از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از نوع آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای سی مؤلفه پرسشنامه شخصیت به صورت جداگانه توام با آزمون تعقیبی تکتک مؤلفهها استفاده گردید. نتایج حاصله حاکی از فقدان روند و الگوی منظمی از تکوین کلیت شخصیت دانشجویان از یک طرف و فراز و فرودهای قابل تأمل و غیرمنتظره در اغلب مؤلفههای مثبت شخصیت دانشجویان است. نتایج حاصله میتواند منشاء تجدیدنظر در برنامهریزهای تربیتی و آموزشی باشد.
Interrelationship between man’s personality and his/her life or organizational context has been amongst the topmost issues in one’s personality trait development. In the meantime, military institutions are of crucial significance due to their particular expediencies in terms of their personals’ personality and educating institutionally compatible staff members for which huge investments are made. However, no integrative studies have been made to make sure of the goal achievement. In line with this trend, this study was designed to study the Iranian Army Imam Ali University Cadets’ personality trait development in the course of their BA education. For this purpose, totally 194 cadets composed of 65, 65, and 64 members belonging, respectively, to 2107, 2018, and 2019 academic years, attempted the NEO-RI-P 30-item personality inventory consisting both positive and negative traits. Besides descriptive statistics, MANOVA and post-hoc analysis were run to investigate the nature and process of development of 20 positive traits individually and totality of the personality trait. The results revealed not only an inconsistent and unsystematic trend of the cadets’ holistic personality trait development but also unexpected and though-provoking fluctuations in the development of the positive traits. These findings may have certain educational implications as suggested.