چکیده:
در کشور ما با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی آن که تقریبا کشور در معرض تمامی انواع بحرانها قرارداده و علاوه برآن بصورت متناوب از جانب کشورهای قدرتمند مورد تهدید قرار میگیرد ؛ آمادگی برای مقابله با بحرانها و هر گونه اقدام خصمانه دشمن اعم از جنگ، خرابکاری، تحریم و ... اجتناب ناپذیر میباشد. قطع برق در جوامع امروز برابر با ایجاد بحران میباشد و اطلاع رسانی در شرایط بحران به ایجاد آرامش و کاهش خسارات ناشی از این بحران کمک شایانی مینماید، اما در شرایط قطع برق با عدم امکان اطلاع رسانی از طریق رسانههای مرتبط با برق از قبیل تلویزیون، رادیو، رسانههای مکتوب، اینترنت، تلفن همراه و ... مواجه میباشیم، زیرا حتی در صورتی که مخاطبان بوسیله ژنراتورهای خانگی یا باطری بتوانند دریافت کنندههای خود را فعال نمایند فرستندههای محلی در ارسال محتوا با مشکل مواجه میباشند. لذا برای این مورد باید چارهای اندیشید که در کوتاهترین زمان و با حداقل امکانات، شرایط اطلاع رسانی توسط رسانههای عمومی دولت در شرایط بحران ناشی از قطع برق را علی الخصوص در قطعی برق در سال جاری (1400) فراهم آورد. همچنین با توجه به مشکلاتی که در اثر قطع برق بر سر راه اطلاع رسانی بوجود میآید میبایست نسبت به بررسی شیوههای اطلاع رسانی در این شرایط توسط رسانهها اقدام و در نهایت به راهکاری برای این امر دست پیدا کرده و این راهکار را برای اطلاع رسانهها و سایر سازمانهای مرتبط با موضوع قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل ابعاد اطلاع رسانی دولت در راستای بحران قطع برق در سال 1400 (تاریخ دریافت 15/01/1400، تاریخ تصویب 18/04/1400) اسلام کاوسی چکیده در کشور ما با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی آن که تقریبا کشور در معرض تمامی انواع بحرانها قرارداده و علاوه برآن بصورت متناوب از جانب کشورهای قدرتمند مورد تهدید قرار میگیرد ؛ آمادگی برای مقابله با بحرانها و هر گونه اقدام خصمانه دشمن اعم از جنگ، خرابکاری، تحریم و ...
لذا برای این مورد باید چارهای اندیشید که در کوتاهترین زمان و با حداقل امکانات، شرایط اطلاع رسانی توسط رسانههای عمومی دولت در شرایط بحران ناشی از قطع برق را علی الخصوص در قطعی برق در سال جاری (1400) فراهم آورد.
1-مزیتها در دسترس بودن، کم حجم بودن و داشتن امکان استفاده معمولا تا ۲۴ ساعت بدون نیاز به انرژی برق 2-محدودیتها از کار افتادن امکان ارتباط با مراکز انتقال اطلاعات و آنتنها در شرایط وقوع بحران، مسائل امنیتی استفاده از این گونه وسایل در شرایط بحران 3-مخاطبان هدف تعاملی و عمومی بودن این رسانهها تقریبا کلیهی گسترهی مخاطبان را شامل میشود.
لذا در شرایط بحرانی نیز به نظر میرسد که باید از انواع شیوههای اطلاع رسانی ممکن برای تولید و نشر محتوا برای مخاطبان گوناگون استفاده نمود پیشنهادات نویسنده در پایان با توجه به مطالعات انجام شده در این مقاله مجموعهی پیشنهادات زیر ارائه میگردد: 1.