چکیده:
سازمان ها با جایگاه اجتماعی، مسئولیت پذیری و پاسخ گو یی به خواسته ها ی جامعه را با توجه به
ارزش های اخلاقی در قالب مدیریت و برنامه ریزی راهبردی دارند. هدف پژوهش حاضر ارائه
الگوی مسئولیت اجتماعی کارفرما برای کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان در ایران
براساس رویکرد نظریه داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق
نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کدگذاری صورت گرفت.
نمونه گیری به روش نظری و به صورت هدف مند انجام شد ب ه طوری که ضمن انجام مصاحبه باز با
25 نفر از خبرگان، مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری و از آن ها
مقوله هایی استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری، پیوند این مقوله ها زیر عناوین شرایط
علّی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدها تعیین شد. با
تحلیل مصاحبه ها در مرحله اول، 340 کد اولیه به دست آمد و در کدگذاری انتخابی 21 کد
محوری استخراج شد. بر اساس یافته ها ی پژوهش، مفاهیم جذب ن یروی انسان ی، عدالت سازمانی
و پیامدهای اجتماعی مسئول یت اجتماع ی کارفرما دارای بیش ترین میزان فراوانی هستند . مقدار
ضریب تعیین کد محوری قانون مداری از سایر کدهای محوری بیش تر بوده و معناداری
وزن های رگرسیونی نشان گر روایی همگرای مدل در سطح اطمینان 99 درصد است
خلاصه ماشینی:
از ایــن رو از آنجــا کــه کــانون پــرورش فکــری کودکــان و نوجوانــان از مهــم تــرین و معتبرتــرین تولیدکننــدگان و ناشــران کتــابهــای ایــن دو 1- Aluchna 2- Übius & Alas گــروه ســنی در ایــران و نیــز تهیــه کننــده مهــم فــیلم هــا و ســایر فــرآوردههــای فرهنگــی بــرای کودکـان و نوجوانـان مـی باشـد لازم اسـت کـه الگـویی بـرای مسـئولیت اجتمـاعی کارفرمـا در آن طراحی شود چـرا کـه پاسـخ گـویی و انعطـافپـذیری کارکنـان جهـت ارائـه خـدمات مطلـوبتـر و بـا کیفیـت بـالاتر بـه کودکـان و نوجوانـان جهـت تـداوم و ادامـه حیـات بـرای سـازمان ضـروری و اهمیتی مضاعف دارد.
هـم چنـین محـدودیت مـدلهـای ارائـه شـده داخلـی ، عدم توجه همـه جانبـه بـه عوامـل و مؤلفـه هـای مسـئولیت اجتمـاعی در سـازمانهـای دولتـی ایران که اغلب ریشـه در ویژگـی هـا و نحـوه مـدیریت دولتـی دارنـد را درپـی داشـته کـه ایـن امـر پـژوهش گـران را بـه اسـتفاده از روش دادهبنیـاد جهـت شناسـایی عـواملی پنهـان از دیـد پــژوهش گــران پیشــین بــه منظــور طراحــی مــدل مــدل ابعــاد مســئولیت اجتمــاعی کارفرمــا سوق داده است .
بـه عبــارت دیگـر، مســئولیت اجتمـاعی کارفرمــا شـکلی از مــدیریت اسـت کــه شـامل روابــط اخلاقـی و برخـورد شـفاف و روشـن شـرکت بـا تمـامی ذینفعـانش مـی باشـد کـه بـا اسـتقرار آن به عنوان جزیی از اهـداف سـازمان کـه تـوان سـازگاری بـا توسـعه پایـدار جامعـه بـه حفـظ منــابع زیســت محیطــی و فرهنگــی را ایجــاد مــی کنــد و بــا ایجــاد تنــوع و بهبــود، مـی توانــد 1- Rosley 2- Kansal, Joshi & Batra منجـر بـه کــاهش مشـکلات اجتمــاعی بـرای نسـل هــای آینـده شــود (طالقـانی، نرگســیان و گــودرزی، ١٣٩٠: ٢٣٤).