چکیده:
ورود به مدرسه نقطه آغازی برای حرکت مداوم در مسیر آموزش است اما در بین راه عواملی موجب کند شدن حرکت دانش آموزان در مسیر تحصیل یا ترک تحصیل آنها می شود.این مسیله هر سال مقدار زیادی از منابع مالی انسانی را به هدر می دهد و آثار مخرب و جبران ناپذیر در حیات فردی و اجتماعی فرد بر جای می گذارد. آموزش و پرورش به عنوان پایه هر توسعه و مخصوصا آموزش و تربیت نیروی انسانی از جایگاه والایی برخوردار است و اولین مساله ای که معمولا در خصوص نیروی انسانی ذهن هر انسانی را به خود مشغول می کند، بحث «مهارت های ارتباطی» است. ضرورت بررسی این موضوع به قدری اهمیت دارد که مقدمه ی هر نوع آموزش و پرورش خلاق بر پایه ی همین روابط استوار است و آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت.معلمان در همان آغاز کار خود پی می برند که نحوه ی ارتباط با دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.دانش آموز قبل از آن که معلم را به عنوان یک متخصص و صاحب نظر قلمداد کند به میزان مهارت و توانایی معلم در برقراری یک ارتباط مطلوب اهمیت می دهد. در این راستا باید توجه داشت افزایش مهارتهای ارتباطی معلمان منجر به کاهش افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و یک رابطه معکوس بین آنها وجود دارد. در بین مولفه های مهارتهای ارتباطی، مهارت قاطعیت معلمان بیشترین تاثیر و کنترل عواطف کمترین تاثیر را در کاهش افت تحصیلی دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی فاکتورها و علل افت تحصیلی دانش آموزان و نظریات مختلف در راستای مهارت های ارتباطی معلمان با دانش آموز (تاریخ ارسال 25/10/1399 تاریخ پذیرش 20/02/1400) لیلی صفاریان گیلان چکیده ورود به مدرسه نقطه آغازی برای حرکت مداوم در مسیر آموزش است اما در بین راه عواملی موجب کند شدن حرکت دانش آموزان در مسیر تحصیل یا ترک تحصیل آنها می شود.
در این راستا باید توجه داشت افزایش مهارتهای ارتباطی معلمان منجر به کاهش افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و یک رابطه معکوس بین آنها وجود دارد.
بخش چهارم: ارتباطات انسانی و مهارت ارتباطی معلمان از آنجایی که بیشتر یادگیري ها و آموزش هاي کلاسی از طریق تعامل صورت میگیرد و معلم با یک شاگرد یا شاگردان متعدد ارتباطاتی رد و بدل میکند یا دانش آموزان ارتباطاتی با معلم یا دانش آموزان دیگر رد و بدل می کنند بر این اساس تعامل در کلاس نه فقط در خدمت رسیدن به هدفهاي آموزشی است، بلکه به عنوان مکانیزمی عمل می کند که از طریق آن معلم و شاگردان هدفهاي شخصی و اجتماعی خود را تشخیص می دهند.
با توجه به این ویژگی ها، معلمان برای برقراری ارتباطای مطلوب و اثر بخش با دانش آموزان می توانند از مهارتهای ارتباطی مختلفی استفاده کنند که برخی از آنها به شرح زیر می باشند: ایجاد روابط مثبت دوستانه با دانش آموزان: اولین هدف معلم، باید برقرار کردن رابطه ای مطلوب، دوستانه و حمایت کننده با دانش آموزان باشد.