چکیده:
در شرایطی که رویارویی با مخاطرات طبیعی و انسانی گریزناپذیر مینماید، تجمیع منابع و مدیریت بهرهوری بهترین اقدام است. هدف، معرفی الگویی همهجانبه با استفاده از چارچوبهای معرفی شده در تئوری تخریب خلاق است که در عمل مانع ضعف بیشتر بنگاهها و حتی پویایی آنها شود و منابع روستاها را وارد فعالیتهای پویای اقتصادی به نفع توسعه روستایی و منطقهای نماید. نظریه تخریب خلاق شومپیتر شروع نظریه رشد اقتصادی مدرن است که مبتنی بر اجتناب ناپذیری محصول جانبی در فرآیند توسعه و نوآوری، پذیرش تجارت آزاد و زیرساختهای اقتصاد دانش محور است. تئوری شومپیتر دارای دوره «پیشتخریب»: زمانی استکه احساس نیاز به تحول در اثر ناکارآمدی ساختار موجود، دیده میشود. دوره «تخریب» زمانی است که نوآوری مطرح شده و با ارزشی که آفریده جذب بازار میشود، ساختار قبلی بازار را بر هم میزند، دوره «خلاقیت»: نوآوری باعث ایجاد سازمانی پویاتر از قبل میشود. در انتهای دوره، «تداوم توسعه»: نوآوری در ساختار جامعه به یک جریان دائمی تبدیل شده است که در الگو تشریح شدهاند. این مطالعه از نوع توسعهای است. دادههای مورد نیاز از اسناد معتبر ملی جمع آوری شده و روش تحلیل توصیفی به کار گرفته شده است. الگوی پیشنهادی با شرایط کنونی کشور ایران مطابقت داده شده. بر اساس نتایح، نشانههای وجود دورههای شومپیتری در اقتصاد ایران وجود دارند و به نظر میرسد که هنوز در دوره پیشتخریب قرار داریم و علائمی اندک برای نیاز به دوره تخریب به وجود آمده. الگوی برساخته از تخریب خلاق برای به فعالیت درآمدن نیروهای روستایی و تعریف نوع ارتباط و همکاری واحدهای اقتصادی بزرگ با منابع روستایی، با وضع اقتصاد و روستاهای ایران مطابقت دارد. برای گذر سریعتر از دورههای ابتدایی الگو و رسیدن به دورههای توسعهای، قالب و ساختار خلاقانه واقتصاد کارآفرینی شومپیتری، مشکلات بخشها را نمایان ساخته و به ایجاد انسجام در برنامهها کمک میکند.
Today, confronting the human-caused and natural hazards are inevitable, thus the best measure to be taken is the accumulation of resources and productivity management. The current study aimed at introducing an exhaustive model using presented frameworks in creative destruction theory to prevent businesses’ weakness, to make them more dynamic, and to use rural resources in economic in favor of regional and rural development. Creative destruction is seen as the beginning of modern economic growth which is based on inevitable by-products in the innovation and development process, and acceptance of free trade and infrastructures of a knowledge-based economy. Schumpeter’s creative destruction includes periods including “ pre-destruction”: when there is a need for evolution because of the inefficiency of the current structures. “destruction” period: when the presented innovation enters the market and destroys the old structure. “creativity” period: innovation makes the organization more dynamic than before, and at the end “ continuous development”: innovation converts into a permanent flow described in the model. This is developmental research. The data were collected using national authentic documents. The data were analyzed using the descriptive-analytical method. The proposed model corresponds to the current condition of Iran. Results showed that the signs of Schumpeter's theory can be seen in the economy of Iran. It seems Iran is in the “ pre-destruction” period and there are some signs of “ destruction” period. The obtained model for activating rural forces and defining the kind of relationship and cooperation of large economic units corresponds with rural resources, economic conditions, and rural regions. For going through primary periods of the model and reaching developmental periods, creative framework, and entrepreneurial economy of Schumpeter's theory help problems to be recognized and make programs consistent.
خلاصه ماشینی:
هدف ، معرفي الگويي همه جانبه با استفاده از چارچوب هاي معرفي شده در تئوري تخريب خلاق است که در عمل مانع ضعف بيشتر بنگاه ها و حتي پويايي آنها شود و منابع روستاها را وارد فعاليت هاي پوياي اقتصادي به نفع توسعه روستايي و منطقه اي نمايد.
بنابر اين هدف اصلي مطالعه حاضر معرفي الگويي است که با استفاده از چارچوب هاي معرفي شده در تئوري تخريب خلاق ، در يک الگوي همه جانبه ، مانع ضعف بيشتر بنگاه ها و حتي باعث پويايي آنها شود و در طرف ديگر منابع روستاها را وارد فعاليت هاي پوياي اقتصادي به نفع توسعه روستايي و منطقه اي نمايد.
عناصر و نقش آنها در الگوي مشارکت کارآفرينانه روستاها در توسعه اقتصادي (به تصویر صفحه مراجعه شود) در نظريه تخريب خلاق ، به وضوح شاهد وجود دو دوره هستيم ، دوره هاي «تخريب و خلاقيت »، دو دوره «پيش تخريب و تداوم توسعه » مورد تشريح قرار گرفته اند با اين که به روشني به آنها نپرداخته است ، با اين استدلال منطقي به اين الگو اضافه شدند که زماني لازم است تا نيروهاي خلاق و کارآفرينان جامعه ، ناکارآمدي ساختارها و سازمان هاي موجود را به خوبي حس نموده و پر کردن خلاء وجود محصولات کالايي، خدماتي و مديريتي، به صورت ايده هاي خلاقانه شکل گرفته و زمينه بروز و ظهور يابد.