چکیده:
بیانیه گام دوم انقلاب تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان است که بهمثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود. یکی از حوزههای که نقش بسزایی در تحقق اهداف گام دوم انقلاب دارد، حوزه آموزشوپرورش است؛ چراکه از یکسو، بخش مهمی از این اهداف طی فرایند تعلیم و تربیت حاصل میشود و از سوی دیگر، بخشی از این اهداف، توسط نیروی انسانی تربیتیافته در نظام آموزشی تحقق مییابد؛ لذا برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب باید به بهبود نظام آموزشوپرورش توجه خاصی کرد. برای بهبود نظام آموزشوپرورش باید چالشهای آن در گام اول انقلاب بررسی تا در گام دوم مرتفع شود و بستر تحقق اهداف فوق را فراهم آورد. جهت بررسی چالشهای نظام آموزشوپرورش در گام اول، به مطالبات مقام معظم رهبری در مورد آموزشوپرورش میپردازیم؛ چراکه مطالبات ایشان بهمثابه چراغی، روشنیبخش اذهان در مورد چالشهای آموزشوپرورش است. با این اوصاف، هدف از پژوهش حاضر، تبیین مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزشوپرورش در گام اول انقلاب است. روش مورداستفاده، روش اسناد کاوی بوده و بیانات ایشان درباره آموزشوپرورش با تأکید بر سالهای پایانی منجر به چهلسالگی انقلاب ـ بعد از ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور ـ تحلیل شد. پس از تحلیل بیانات، مطالبات ایشان در قالب چهار مقوله کلان یعنی سیاستگذاری آموزشی، معلم، محتوای آموزشی و فضای آموزشی، احصا گردید که همین مطالبات میتواند سرلوحه حرکت نظام آموزشوپرورش در گام دوم انقلاب و تربیت دانشآموزان تراز جامعه اسلامی باشد.
The statement of the second step of the revolution is the renewal of information addressed to the Iranian nation and especially to the youth, which will serve as a charter for the second stage of self-construction, socialization and civilization. One of the areas that plays an important role in achieving the goals of the second step of the revolution is the field of education, because on the one hand an important part of these goals is achieved during the education process and on the other hand, part of these goals are achieved by human resources. Educated is realized in the educational system, therefore, in order to achieve the goals of the second step of the revolution, special attention should be paid to the improvement of the education system. In order to improve the education system, its challenges must be examined in the first step of the revolution in order to be solved in the second step and provide the basis for the realization of the above goals. In order to examine the challenges of the education system, in the first step, we will address the demands of the Supreme Leader regarding education, because his demands, as a beacon, enlighten the minds about the challenges of education. Therefore, the purpose of this study is to explain the demands of the Supreme Leader from the education system in the first step of the revolution. The method used is the method of document mining and his statements about education have been analyzed with the emphasis on the last years leading up to the fortieth anniversary of the revolution after the announcement of general policies to change the country's education system. After analyzing the statements, their demands were counted in the form of four major categories: educational policy, teacher, educational content, educational space.These demands can be the starting point for the education system in the second step of the revolution and the training of students at the level of Islamic society.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر در سند تحول بنيادين آمـوزش وپـرورش (١٣٩٠) تصريح شده است که نظام آموزش وپرورش براي تربيت دانش آموز تـراز جامعـه اسـلامي، بايـد بـه تربيت در ابعاد اعتقادي، عبادي و اخلاقي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، اقتصادي و حرفه اي ، زيباييشناختي و هنري و علمي و فناورانه بپردازد و همان گونه که ملاحظه ميشود، نائـل آمـدن بـه اهداف اين ساحت هاي تربيتي، زمينه ساز تحقق اهداف مستتر در توصيه هاي گام دوم انقلاب است ؛ ازاين رو پرداختن به نظام آموزش وپرورش و نهاد تعليم و تربيت در تحقق اهداف گام دوم انقـلاب بسيار مهم و ضروري است .
با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مشخص شـد کـه ايشـان ، خواسـتار تحولي بنيادين در نظام آموزش وپرورش بوده اند و در گام اول انقـلاب از نظـام آمـوزش وپـرورش مطالباتي داشته اند؛ مطالباتي که در صورت برآورده شدن ، ميتواند زمينه ساز تحقق اهداف گام دوم انقلاب باشد، ازاين رو پژوهش حاضر درصدد پاسخ به ايـن سـؤال اسـت کـه مطالبـات مقـام معظـم رهبري از نظام آموزش وپرورش در گام اول انقلاب چيست ؟ مباني نظري ارزشمندي تعليم و تربيت به قدري است که خداوند متعال در قرآن کريم از آن ، به عنوان دليـل و واسطه اي نام ميبرد که فرزندان ميتوانند براي والدين طلب مغفرت نمايند: «واخفض لهما جنـاح الذل من الرحمۀ و قل رب ارحمهما کما ربياني صغيرا؛ و از روي مهرباني ، بال هاي تواضـع خـويش را براي آنان فرود آور و بگو پروردگارا!