چکیده:
با توجه به اینکه از اواخر دهه 60 و همزمان با شروع برنامه اول توسعه و آغاز برنامه تعدیل اقتصادی انتظار میرفت، بخشی از خانوارهای ایرانی در تأمین حداقل نیازهای خود دچار مشکل شوند (خداداد کاشی و همکاران، 1381) از این رو موضوع فقر مورد توجه بسیاری از مطالعات قرار گرفت.طی دهههای اخیر بسیاری از محققین اقتصادی بر این باورند که دولتها از طریق اجرای سیاستهای تمرکززدایی مالی قادر به کاهش فقر و بهبود وضعیت معیشت مردم خواهند بود. از این رو مطالعه حاضر بر آن است در کنار سایر متغیرهای موثر بر فقر، به بررسی تاثیرات فضایی شاخصهای تمرکززدایی مالی بر فقر برای استانهای ایران طی دوره 1395-1385بپردازد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که تمرکززدایی مالی مخارج با ضریب (0.1373-) و تمرکززدایی مالی درآمد با ضریب (0.012-) درصد اثرات منفی و معناداری بر فقر دارند، بزرگتر بودن ضریب تمرکززدایی مالی مخارج در مقایسه با درآمد حکایت از آن دارد که اعمال سیاست تمرکززدایی مالی مخارج به نحو موثرتری قادر به کاهش فقر خواهد بود. علاوه بر این نتایج تحقیق حاضر تاثیرات مثبت و معنادار مجاورت فضایی برای استانهای کشور را تائید میکنند.
Considering that from the late 60's and at the same time with the beginning of the first development plan and the beginning of the economic adjustment program, it was expected that some Iranian households would have difficulty in meeting their minimum needs (Khodadad Kashi et al., 2002). It received the attention of many studies. In recent decades, many economic researchers believe that governments will be able to reduce poverty and improve people's livelihoods through the implementation of fiscal decentralization policies. Therefore, the present study, along with other variables affecting poverty, examines the spatial effects of financial decentralization indicators on poverty for the provinces of Iran during the period 2006-2016. The results of the study indicate that financial decentralization of expenditures with coefficient (-0.1373) and financial decentralization of income with coefficient (-0.012) percent have negative and significant effects on poverty. The higher financial decentralization coefficient of expenditures compared to income indicates that Implementing a fiscal decentralization policy will be able to reduce poverty more effectively. In addition, the results of the present study confirm the positive and significant effects of spatial proximity for the provinces of the country.
خلاصه ماشینی:
2 Financial decentralization policy 3 UNDP (2005) 4 Akai & Sakata 5 Thiessen جدول (١): انواع تمرکززدايي مالي (رجوع شود به تصویر صفحه) تمرکززدايي، نوعي اصلاح مربوط به نهادهاي حکمراني است .
طبق (سپولودا و مارتينز-وازکز٦، ٢٠١٠) دسته دوم (مخالف با اجراي تمرکززدايي مالي براي کاهش فقر) بيان کرده اند که انتقال اين قدرت به سطوح پايين تر دولت نتايج کمتر از سطح بهينه را موجب ميشود و بنابراين دولت هاي مرکزي بايد تلاش هاي کاهش فقر را اجرا کنند 1 Ahmad & Brosio (2009) 2 Craig & Porter 2003 3 Abdillah & Mursinto 4 Musgrave 5 Adam & Bevan 6 Sepulveda & Martinez-Vazquez (برون و آواتس ١، ١٩٨٧؛ تايبوت ٢، ١٩٥٦ و ويلداسين ٣، ١٩٩١).
اين مطالعه تأييد ميکند که در زمينه تمرکززدايي مالي در اندونزي، افزايش درآمد دولت منطقه اي هم از محل درآمد خود و هم از نقل و انتقالات بين دولتي به نظر ميرسد براي کاهش فقر موثرتر از افزايش کل هزينه هاي دولت منطقه اي است .
براي اين منظور مطالعه حاضر با بکارگيري مدل اقتصادسنجي فضايي به بررسي ميزان اثرات شاخص هاي تمرکززدايي مالي بر فقر در استان هاي ايران طي دوره ١٣٩٥- ١٣٨٥ پرداخته است .
The effects of fiscal decentralitation, economic growth and income inequality on poverty rate of Indonesia’s 3 provinces.
Influence of fiscal decentralization on the economic growth of public welfare and poverty between regions of Province of Papua.
Decentralization and Financial Local Governments Performance: How Does Fiscal Autonomy Affect Spending, Economic Growth, and Poverty in East Java Indonesia?