چکیده:
داستان سیاوش، در شاهنامهی فردوسی از اعتبار ویژهای برخوردار است. مفاهیم عمیق و ظرفیتهای بالای این داستان به گونهای است که نظر بسیاری از پژوهندگان فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی را از جهات گوناگون به خود معطوف کرده؛ از اینعطف توجه نقد و بررسیهای ارزندهای حاصل آمده است. مصطفی رحیمی(1305-1381)، روشنفکر و مترجمنویسندهی مطرح دوران خود نیز مقالهای با عنوان «داستان سیاوش، تمثیلی از عظمت و فاجعهی اخلاق»، نوشته که با توجه به اهمیت عنوان مقاله، بیشتر با رویکرد ارزشگذاریهای اخلاقی به این داستان نگریسته است. با توجه به این که رحیمی یکی از بهترین مترجمان آثار سارتر بوده، در نقد و بررسی داستان سیاوش، مانند دیگر آثار داستانی و تحقیقی خود از تأثیر اندیشههای اگزیستانسیالیستی سارتر دور نمانده یافتههای او خواسته یا ناخواسته با اصول اگزیستانسیالیستم منطبق شده است. هدف این پژوهش توصیف و تبیین نگرش اگزیستانسیالیستی مصطفی رحیمی به داستان سیاوش است.روش کار این پژوهش مبتنی بر توصیف دستآوردها و تبیین و تحلیل آنهاست که از طریق فیشبرداری آثار و مطالعه در کتابخانه انجام یافته است.طی بازنگری مقالهی یادشده و درنظرگرفتن اندیشههای رحیمی در دیگر آثارش، مشابهت و مطابقت نظرگاههای او دربارهی شکلگیری داستان سیاوش با مؤلفههای اصلی اگزیستانسیالیسم، چون تقدم وجود بر ماهیت، امکان ناضرور، تأکید بر آزادی انسان در انتخاب امکانهای پیشرو، آفریننده بودن آدمی، مسئولیت کلی بشر، دلهره و وانهادگی، اصالت شخصی یا اخلاق اگزیستانسیالیستی، مرگ پیش رو، و مهمتر از همه تعهدمندی ادبیات؛ کاملاً آشکار شد.این پژوهش با استناد به یافتههای ذکرشده، خوانش اگزیستانسیالیستی مصطفی رحیمی از داستان سیاوش را نشاندادهاست.
The story of Siavash has a special validity in Ferdowsi's Shahnameh.The deep meanings and high capacities of this story are such that it has attracted the attention of many scholars of Persian culture, language and literature from various angles. From this point of view, valuable critiques and reviews have been obtained.Mostafa Rahimi (1381-1305), a prominent intellectual and translator of his time, also wrote an article entitled "The Story of Siavash, an allegory of the greatness and catastrophe of morality", which, considering the importance of the title of the article, has looked at this story more from the perspective of moral evaluations.On the other hand, considering that Rahimi was one of the best translators of Sartre's works, in criticizing Siavash's story, like his other fiction and research works,The method of this research is based on describing the achievements and explaining and analyzing them, which has been done by filing works and studying in the library.During the revision of this article and considering Rahimi's ideas in his other works, the similarity and conformity of his views on the formation of Siavash's story with the main components of existentialism, such as the primacy of nature over necessity, the necessity of necessity, the emphasis on human freedom in choosing leading possibilities, humanity, apprehension, personal originality or existentialist morality, impending death, and most importantly the commitment of literature; It became quite obvious.Based on the mentioned findings, this research has shown Mostafa Rahimi's existentialist reading of Siavash's story.