چکیده:
در میان اعضای اکوسیستمهای کسبوکار، این مطالعه بر روی مشتریان و اثرگذاری مشارکت مشتری در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار، در راستای پایداری اکوسیستم کسبوکار تمرکز دارد. یکی از صنایع رو به رشد در کشورهای در حال توسعه، صنعت گردشگری است که از اهمیت بالایی در تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها به ویژه ایران برخوردار است و گردشگران نقش مهمی در تداوم گردشگری و آینده این صنعت ایفا میکنند. به این منظور نقش کلیه مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور، در هم آفرینی ارزش در اکوسیستم کسبوکار مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش کنونی به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای همبستگی و بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر اساس روش اجرا و جمعآوری اطلاعات، پیمایشی است. نمونه جامعه با توجه به نامحدود بودن آن، تعداد 400 نفر از مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور انتخاب شد و روش نمونهگیری، غیر تصادفی در دسترس بوده است. اطلاعات مورد نیاز به دو روش کتابخانهای و پیمایشی گردآوری شده و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. نتایج به دست آمده نشاندهنده اثر مثبت و معنادار مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و ایجاد ارزش اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار است. از طرفی انگیزش و عوامل جامعهشناختی نیز به عنوان دو محرک اثرگذار در میزان مشارکت مشتریان شناخته شدند. همچنین نتایج نشان دادکه متغیرهای فرعی نظیر جنسیت، استان محل زندگی مشتریان و تعداد دفعات مراجعه به آژانسهای گردشگری در بازه زمانی یکسال در برخی از روابط اصلی پژوهش، اثر تعدیلکنندگی دارند.
Today, the strategic focus of firms has shifted from the individual performance to the development of a business ecosystem-based strategy. A business ecosystem consists of interdependent systems that are connected by bases from different members of an ecosystem, such as customers, suppliers, partners, and other stakeholders. In other words, the entry and exit of each member affects the performance of other members. Among members of business ecosystems, this study focuses on customers and the impact of customer participation in creating economic and social value in the business ecosystem. One of growing industries in developing countries of the service economy is the tourism industry, and its development has numerous economic, social and cultural benefits. Today, this industry has currently proved to be of great importance to the economic, social and cultural developments in various countries, especially in Iran, and tourists play an important role in the continuation of tourism and the future of this industry. For this purpose, the role of all customers of tourism offices in the west of the country, as a statistical community in creating value in the business ecosystem was examined. This research is simultaneously descriptive research in terms of topic, and an applied research in terms of purpose. It is based on the method of implementation. Data collection is a survey. Data was collected through a questionnaire. The results show that customer participation has significant positive impact on in creating economic and social value in the business ecosystem.