چکیده:
آموزش فنی و حرفهای، توان تاثیرگذاری بالایی بر نرخ رشد، اشتغال و تولید را دارد. توجه به توسعه و گسترش آموزشهای فنی حرفهای متناسب با نیاز هر منطقه میتواند در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و محیطی منتهی شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین استانداردهای مرتبط با حرفه زنبورداری، کرم ابریشم و حشرات مفید مطابق با دستورالعمل دیکوم اصلاح شده است. روش تحقیق بکار رفته بر اساس روش داده بنیاد بود. با استفاده از روش داده بنیاد در شش گام داده های موردنیاز گردآوری شد. در بخش کمّی با تدوین استانداردهای آموزشی در دو بخش استانداردهای شایستگی و استانداردهای عملکردی، استانداردهای مرتبط با حوزۀ سه بخش تدوین شد. مشارکت کنندگان بالقوه در بخش کیفی پژوهش، خبرگان و صاحبنظران حوزۀ زنبوداری، صنعت زنبوداری، کرم ابریشم و حشرات مفید بود که از میان، مدیران، کارشناسان و مربیان آموزش فنی حرفهای و اساتید گروه مدیریت و کشاورزی دانشگاه انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 15 نفر به مشارکت در پژوهش دعوت شدند. فرآیند کدگذاری دادهها در تئوری داده بنیاد در 3 گام کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی صورت میگیرد در هر یک از این مراحل، کد یا کدهای الصاق شده باید دادههای مرتبط با خود را به سطح اشباع برسانند. بر اســاس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت با استفاده از راهبردهای نیازسنجی، مشارکت ذینفعان، آموزش مربیان، آیندهپژوهی شغلی و برنامهریزی، آشنایی کارآموزان با بازارکار و مشاوره و هدایت شغلی، میتوان تناسب آموزش های فنی و حرفهای با نیاز های بازارکار را محقق کرد.
Abstract
Technical and vocational education has the potential to have a high impact on growth rates, employment and production. Paying attention to the development and expansion of vocational technical training tailored to the needs of each region can lead to economic, social and environmental development. The purpose of this study is to develop an indigenous model for the development of technical and vocational education tailored to the needs of the labor market and regional capacity in the beekeeping, silkworm and beneficial insects industry in Ardabil province. The research method used was based on the foundation data method. The required data were collected in six steps using the foundation data method. In the quantitative part, by formulating educational standards in two parts, competency standards and performance standards, standards related to the field of three parts were developed. Potential participants in the qualitative part of the research, experts in the field of beekeeping, beekeeping industry, silkworms and insects were useful. Purposeful sampling method 15 people were invited to participate in the study. The data encoding process in foundation data theory takes place in three steps: open coding, axial coding, and selective coding. In each of these steps, the attached code or codes must saturate the related data. Based on the research findings, it can be concluded that using needs assessment strategies, stakeholder participation, coaching training, career prospecting and planning, trainees' familiarity with the job market and career counseling and guidance,technical training and Achieved a profession with labor market needs.
خلاصه ماشینی:
توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي متناسب با نياز بازار کار و ظرفيت هاي منطقه اي (مورد مطالعه : تدوين استانداردهاي مرتبط با حرفه زنبورداري، کرم ابريشم و حشرات مفيد مطابق با دستورالعمل ديکوم اصلاح شده ) ناصر سيف اللهي١، الله يار بيگي ،٢ چکيده آموزش فني و حرفه اي، توان تأثيرگذاري بالايي بر نرخ رشد، اشتغال و توليد را دارد.
مشارکت کنندگان بالقوه در بخش کيفي پژوهش ، خبرگان و صاحبنظران حوزٔە زنبوداري، صنعت زنبوداري، کرم ابريشم و حشرات مفيد بود که از ميان ، مديران ، کارشناسان و مربيان آموزش فني حرفه اي و اساتيد گروه مديريت و کشاورزي دانشگاه انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند تعداد ١٥ نفر به مشارکت در پژوهش دعوت شدند.
روش شناسي پژوهش بــه دليل محدود بــودن پژوهش ها و روشن نبودن مفاهيم شکل گرفته براي تناســب آموزش هـاي فني و حرفه اي با نيازهاي بازار کار و براي دستيابي بـه توصـيف عميـق از تجربـه هـا، ادراکـات و نگرش ها در حرف زنبورداري، کرم ابريشم و حشرات مفيد با مديران و کارشناسان سازمان فنـي و حرفه اي شــهرستان اردبيل ، جهاد کشاورزي شهرستان اردبيل و متخصصين امر در دانشگاه محقـق اردبيلي مصاحبه انجام شد.
فراينـد تحليـل داده هـا در نظريـه داده بنيـاد به منظور ارائه الگوي توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي متناسب با نيـاز بـازار کـار در بخـش هـاي زنبورداري، کرم ابريشم و حشرات مفيد؛ در سه گام کدگذاري باز، کدگذاري محوري و کدگـذاري گزينشي انجام گرفت .