چکیده:
هدف: آینده نگری مجموعه ای از توانایی های شناختی است. که شامل پیش بینی حالت های ممکن آینده و نیازهای خود است. این مهارت برای برنامه ریزی، غلبه بر موانع و رسیدن به موفقیت به افراد کمک میکند. یکی از جدیدترین ابزارهای سنجش توانایی تفکر آیندهنگر در کودکان، مقیاس تفکر آیندهنگر کودکان (مازاچووسکای و مهی، 2020) است که ویژگی های روانسنجی آن برای استفاده در جمعیت کودکان ایرانی مورد مطالعه قرار نگرفته است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و مقطعی بود. تعداد 200 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی (139 پسر و 61 دختر) که در سال تحصیلی 1399- 1400 مشغول به تحصیل بودند، به شیوة در دسترس انتخـاب شـدند و مقیاس مورد نظر به همراه چک لیست جمعیت شناختی به شیوه برخط در اختیار والدینشان قرار گرفت. برای بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تفکر آینده نگر کودکان از تحلیل عاملی تائیدی، بررسی همسانی درونی خردهمقیاسها، روش دونیمه کردن گاتمن و ضریب آلفای کرونباخ با کمک نرمافزارهای تحلیل آماری LISREL8.8 و SPSS24 استفاده شد. یافته ها: تحلیل محتوای مقیاس تفکر آینده نگر کودکان نشان داد که مدل پنج عاملی مقیاس برازشی متوسط و روایی سازه مطلوبی دارد. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ و دونیمه کردن گاتمن برای نمره کل مقیاس به ترتیب 89/0 و 85/0 بود که نشانگر پایایی مناسب این مقیاس است. نتیجه گیری: از یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که مقیاس تفکر آیندهنگر کودکان روایی و پایایی مطلوبی در جمعیت ایرانی دارد و پژوهشگران حاضر کاربست نسخه فارسی مقیاس تفکر آینده نگر کودکان را برای بررسی توانایی های شناختی مرتبط با آینده نگری کودکان ایرانی مناسب می دانند.
Aim: Prospection is a set of cognitive abilities that includes predicting possible future states and needs. This skill helps people to plan, overcome obstacles and achieve success. One of the novel tools for measuring the ability of future-oriented thinking in children is the Children’s Future Thinking Questionnaire (Mazachowsky & Mahy, 2020), the psychometric properties of which have not been studied for use in the Iranian child population. Method: This was a descriptive and cross-sectional study of a convenience sample of elementary school students (139 boys and 61 girls) who were studying in the academic year 1399-1400 and the questionnaire along with the demographic checklist was provided to their parents online. Confirmatory factor analysis, internal consistency of subscales, Guttman split-half, and Cronbach's alpha coefficient were used to evaluate the psychometric properties of Children’s Future Thinking Questionnaire (CFTQ) using LISREL8.8 and SPSS24 statistical analysis software. Results: The content analysis of the CFTQ showed that the five-factor model has a moderate fit scale and validity construct. Also, Cronbach's alpha values and, Guttman split-half for the total score of the questionnaire were 0.89 and 0.85, respectively, which indicates the appropriate reliability of this questionnaire. Conclusion: It can be concluded that the CFTQ has good validity and reliability in the Iranian population and the present researchers recommend Persian version of the CFTQ to assess cognitive abilities related to future-oriented in Iranian children.
خلاصه ماشینی:
پيرو فرضيۀ تداوم خود-آينده ،٩ تجسم آينده ، توانايي کودکان در تجسم 1 Prospection 6 Episodic memory 2 future-oriented cognition 7 Executive function 3 Pathology 8 Language 4 Delay of gratification 9 Future-self continuity hypothesis 5 Future projection 33 ذهني خودشان در طول زمان و ارتباط دادن خودکنوني به خودآينده است که ميتواند باعث افزايش آينده نگري مرتبط با سن شود (مازاچووسکاي و مهي، ٢٠٢٠).
آينده نگري رويدادي توانايي تصور خود در موقعيت هاي آينده است (وسکوئز-اشووريا، توماس و کروز، ٢٠١٩؛ 1 Constructive episodic simulation 4 Prospective Memory hypothesis 5 Episodic Foresight 2 Children’s Future Thinking 6 Planning Questionnaire 7 delay discounting 3 Saving 34 آتانس و اونيل ، ٢٠٠١).
پژوهشگران براي اندازه گيري هر کدام از توانمنديهاي شناختي زيربناي تفکر آينده نگر از تکليف مخصوص آن توانمندي استفاده کرده اند (به عنوان مثال ، استفاده تکليف برج هانوي براي سنجش برنامه ريزي و استفاده از تکليف کلاسيک مارشمالو براي سنجش تاخير انداختن لذت ) که اين استفاده از تکليف متعدد و متفاوت سبب عدم اسنجام در نتايج مطالعات و کاهش قدرت مقايسه يافته هاي آنان شده است .
مقياس حاضر شامل ٥ خرده مقياس پس انداز و صرفه جويي (گويه هاي ١ تا 1 children’s future-oriented cognition 36 ٩)، حافظۀ آينده نگر (گويه هاي ١٠ تا ١٧)، آينده نگري رويدادي (گويه هاي ١٨ تا ٢٦)، برنامه ريزي (٢٧ تا ٣٥) و به تأخير انداختن لذت (گويه هاي ٣٦ تا ٤٤) است .
[Link] *** مقياس تفکر آينده نگر کودکان عبارات به مدت زمان مورد نياز براي پس انداز و رسيدن به ١.