چکیده:
زمینه و هدف: درجوامع امروزی باید یکی از وظایف اصلی دانشگاه را تربیت شهروندان مسئولیتپذیری بدانیم که ضمن احساس خودارزشی، خود را عضوی از جامعه دانسته و ضمن مواجهه و حل موقعیتهای مسالهساز بتوانند مسئولیتهای مختلفی را در جامعه برعهده گرفته و از مشارکت اجتماعی بالایی برخوردار باشند. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی نقش دانشگاه در پرورش شهروند مسئولیت پذیر و ارائه راهکارهای موثر است.روش:نوع پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش را مدیران دانشگاهها، استادان، صاحبنظران و متخصصین مرتبط با موضوع (شاغلین در دانشگاهها، نهادها و سازمان های مرتبط) دارای مدرک تحصیلی دکتری و حداقل 15 سال سابقه خدمت تشکیل داده است. برای نمونه گیری از روش هدفمند به شیوه گلوله برفی تا حد تحصیل اشباع نظری استفاده شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در مصاحبهها با استفاده از کدگذاری باز و محوری بیانگر آن است که مهمترین آسیبهای اساسی موثر در کاهش اثرگذاری مدیران دانشگاه های ج.ا.ا در تربیت شهروند مسئولیتپذیر عبارتند از: گسترش بی رویه کمیگرایی در توسعه دانشگاهها و ضعف کیفیت گرایی، ضعف ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت و نظام نادرست ارتقاء استاد و مهمترین راهکارهای موثربرای دستیابی به هدف مورد نظر نیز عبارتند از بازاندیشی ارزشهای نهادین دانشگاه، ایجاد سایتهای آموزشی در سطح شهر باکمک سایر نهادهای اجتماعی (شهرداری)، بازنگری کارکردهای آموزش عالی به وسیله متخصصان و صاحبنظران علوم تربیتی.نتیجهگیری: بهکارگیری راهکارهای بهسازی نقش دانشگاه در تربیت شهروند مسئولیتپذیر میتواند با تولید و ترویج نظم پایدار و تقویت،تعمیق و توسعه ارزشهای دموکراسی در جامعه زمینه و بستر توسعه پایدار را در کشور فراهم نماید.
Background and Purpose: In today's society, one of the main duties of the university should be to train responsible citizens who not only feel self-worthbut alsoconsider themselves members of society. In addition, these citizensshould not only face and solve problematic situations but also be able to take on various responsibilities in society andhave high social participation. Accordingly, the purpose of this study is to examine the role of the university in educating a responsible citizen and to provide effective solutions.Method: This research is applied in terms of purpose and has been done using a qualitative approach and content analysis. Participants of this study are university administrators, professors, experts, and specialists (employees of universities, related institutions and organizations) with a doctoral degree and at least 15 years of service. For sampling, the snowball targeted method has been used to the extent of theoretical saturation.Findings: The analysis of the information collected in the interviews using open and axial coding indicates that the most important fundamental harms in reducing the effectiveness of the administrators of the universities of the Islamic Republic of Iran in educating responsible citizens include: the uncontrolled spread of quantitativeism in the development of universities and the weakness of quality, the weak relationship among academia, society, and industry, and the wrong system of promoting professors. Besides, the most important and effective ways to achieve this goal include: rethinking institutional values ofuniversity, establishing educational sites in the city with the help of other social institutions (municipality), reviewing the functions of higher education by specialists and experts in educational sciences.Conclusion: Applying strategies to improve the role of the university in educating responsible citizens can provide the ground for sustainable development in country by producing and promoting sustainable order and strengthening, deepening, and developing the values of democracy in society.