چکیده:
مقدمه: خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی نقش مهمی در مقابله با موقعیت های چالش انگیز تحصیلی در محیط مدرسه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بوده اند. 40 دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان و پرسش نامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری و بسته روانشناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بود. فرم نهائی بسته آموزشی تدوین شده طی 17 جلسه 90 دقیقه ای به صورت دو جلسه در هفته برای دانش آموزان گروه آزمایش تدریس شد و اما برای گروه کنترل، آموزشی در نظر گرفته نشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار24 SPSS- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافته ها نشان داد که بسته آموزشی مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد(05/0p ).
نتیجه گیری: با توجه نتایج این پژوهش و تاثیر بسته آموزشی مولفه های شناختی بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان، پیشنهاد می شود با تدارک برنامه های درسی متناسب با مقتضیات شناختی و فراشناختی دانش آموزان، شرایط جذب آن ها به مطالب درسی فراهم شود.
Introduction: Academic self-efficacy and vitality play an important role in coping with challenging academic situations in the school environment. The aim of this study was to investigate the effectiveness of an educational package based on the cognitive components of critical thinking, problem solving and metacognition on studentschr('39') self-efficacy and academic vitality.
Methods: The present study was a quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all first grade female students in the second secondary school of Zanjan in the academic year of 2019-2020. 40 students were selected by multi-stage cluster sampling method. The research instruments included the Jenks and Morgan Academic Self-Efficacy Scale, the Dehghanizadeh and Hossein Chari Academic Vitality Questionnaire, and the Psychological Thinking, Problem Solving, and Metacognition Psychological Package. The final form of the training package was developed in 17 sessions of 90 minutes in two sessions per week for the students of the experimental group, but no training was considered for the control group. Data were analyzed using analysis of covariance in SPSS-24 software.
Results: The results showed that the Psychological Thinking, Problem Solving, and Metacognition Psychological Package has an effect on studentschr('39') self-efficacy and academic vitality (p
Conclusion: Considering the results of this study and the effect of the educational package of cognitive components on students chr('39')self-efficacy and academic vitality, it is suggested that by preparing curricula appropriate to studentschr('39') cognitive and metacognitive requirements, they be attracted to the curriculum.