چکیده:
بسیاری از محققان و متخصصان حوزهء آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی عقیده دارند که حروف ربط به عنوان نمایش ساختاری روابط منطقی مفاهیم باید در متن آموخته شوند. ویدوسون1در سال 1978 م به نقد روشهای تدریس کتابهایی پرداخت که به جای توضیح روشن و واضح روابط منطقی بین مفاهیم به ارائه فهرستی از حروف ربط اکتفا میکنند.بورخین2در سال 1978 تأکید کرد که ارائه فهرست از حروف ربط،بیهوده است؛ چون چنین فهرستی این نکته را به زبانآموزان القا میکند که آنها روابط منطقی مشابهی را بیان میکنند و میتوانند جایگزین یکدیگر شوند.او درضمن،روی این واقعیت تأکید کرد که:«فهمیدن حروف ربط بدون درنظر گرفتن متنی که در آن بهکار رفتهاند، غیرممکن است.» براساس عقاید محققان پیشین و برای ارزشیابی نظریات آنها در زمینهء آموزش حروف ربط،تحقیق حاضر طراحی شد و به مرحلهء اجرا درآمد.هدف از این تحقیق این بود که اثر یک روش آموزشی جدید در زمینهء تدریس حروف ربط را بر توانایی نوشتاری دانشجویان بررسی کند.سؤالهای اساسی تحقیق به شرح زیر بودند: 1.آیا بین آگاهی دانشجو از شکل و معنی حروف ربط و بهبود توانایی آنها در کاربرد صحیح این حروف،رابطهای وجود دارد؟ 2.آیا دانش دانشجویان از شکل و معنی حروف ربط به آنها در خلق نوشتههای منطقی کمک خواهد کرد؟ برای پاسخ دادن به سؤالات فوق،60 نفر از دانشجویان دورهء لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه دامغان بهصورت تصادفی انتخاب شدند.همهء آنها دانشجویان مذکر و مؤنث ایرانی در سنین بین 9 تا 24 سالگی بودند که اخیرا همگی در امتحان کنکور پذیرفته شده بودند.سپس دانشجویان مذکور به دو گروه تجربی و کنترل تقسیمبندی شدند.برای اطمینان از تجانس گروههای فوق در همان جلسه اول،یک آزمون تافل مشتمل بر 180 سؤال به آنها ارائه شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات بهکار گرفتهشده در این بررسی، عبارتند از:یک آزمون تافل،یک پیشآزمون نوشتاری و یک پسآزمون نوشتاری. پیشآزمون نوشتاری در اولین جلسهء ترم و پسآزمون نوشتاری در آخرین جلسه ترم برگزار شد.برای ارزیابی آزمونهای فوق و حفظ صحت نتایج آزمون،سه مدرس بهطور جداگانه آنها را تصحیح و نمرهگذاری کردند. اینجانب به عنوان محقق،تدریس گروه تجربی را بهعهده داشتم.ابتدا سعی کردم طبقهبندی حرف ربط را برطبق کاربرد دستوری به آنها بیاموزم.سپس با ارائه مثالهای متنوع،آنها را با کاربردها و تفاوتهای ساختاری و معنایی این حروف آشنا کردم. برای تبدیل روند آموزش به آموزش جامع و قابل فهم و ارتباطی تمرینهای مختلفی در زمینه ترکیب جملات با حروف ربط و یا تکمیل جملات بهوسیله حروف ربط و یا ترکیب پاراگرافها در یک متن جامع به آنان ارائه دادم؛بهگونهای که دانشجویان بتوانند دقیقا به تفاوتهای شکلی و معنایی حروف فوق پی ببرند. برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق و آزمون فرضیهء خنثی، تجزیه و تحلیل آماری متنوعی انجام گرفت.ابتدا واریانس بهدست آمده در آزمون تافل محاسبه و به این وسیله تجانس و هماهنگی گروهها مشخص شد.سپس نمرات پیشآزمون با نمرات تافل مقایسه شد تا روایی پیشآزمون محاسبه شود.روایی پسآزمون نیز با فرمول 21 K-R محاسبه شد و دست آخر،میانگین نمرات دو گروه در پسآزمون و پیشآزمون از طریق t محاسبه شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری ثابت کرد که توضیح دادن،تمرین کردن و آگاهی دانشجویان از شکل و مفاهیم حروف ربط،در بهبود نوشتار دانشجویان و بهکارگیری حروف ربط مناسب در نوشتههای آنها نقش برجستهای دارد و منجر به نوشتههای منسجمتر میشود.
خلاصه ماشینی:
"بورخین2در سال 1978 تأکید کرد که ارائه فهرست از حروف ربط،بیهوده است؛ چون چنین فهرستی این نکته را به زبانآموزان القا میکند که آنها روابط منطقی مشابهی را بیان میکنند و میتوانند جایگزین یکدیگر شوند.
آیا بین آگاهی دانشجو از شکل و معنی حروف ربط و بهبود توانایی آنها در کاربرد صحیح این حروف،رابطهای وجود دارد؟ 2.
آیا دانش دانشجویان از شکل و معنی حروف ربط به آنها در خلق نوشتههای منطقی کمک خواهد کرد؟ برای پاسخ دادن به سؤالات فوق،60 نفر از دانشجویان دورهء لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه دامغان بهصورت تصادفی انتخاب شدند.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری ثابت کرد که توضیح دادن،تمرین کردن و آگاهی دانشجویان از شکل و مفاهیم حروف ربط،در بهبود نوشتار دانشجویان و بهکارگیری حروف ربط مناسب در نوشتههای آنها نقش برجستهای دارد و منجر به نوشتههای منسجمتر میشود."