چکیده:
«بررسی میزان آشنایی طلاب سطوح مختلف حوزههای علمیه با عملکرد ولایت فقیه در چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران»، عنوان مقاله حاضر است که با روش پیمایش مورد پژوهش قرار گرفته است. برای بررسی موضوع، نخست شاخصهای عملکرد ولایت فقیه، مطابق وظایف و اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی و به تفکیک سه منصب ولایت دینی، قضایی و اجرایی فقیهِ حاکم، تعیین و معرفی شد. سپس با مشخص کردن جامعه آماری، پرسشنامه توسط طلاب مستقر در قم، تکمیل شد و پس از آن، دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.برابر یافتههای پژوهش، میانگین میزان آشنایی طلاب با عملکرد ولایت فقیه طی چهار دهه گذشته در مناصب مختلف، 54/69 درصد است که در مجموع، خوب ارزیابی شده است. یافته دیگر پژوهش آن است که برخی متغیرهای زمینهای در میزان آشنایی طلاب با عملکرد ولایت فقیه تأثیر نداشته است؛ ولی برخی دیگر ازمتغیرهای زمینهای در میزان آشنایی طلاب با عملکرد ولایت فقیه مؤثر بوده است.
Study of the level of familiarity of students of different levels of seminaries with the performance of Velayat-e-Faqih in the last four decades of the Islamic Republic of Iran" is the title of this article, which has been researched by survey method. To examine the issue, first, the performance indicators of Velayat-e-Faqih were determined and introduced in accordance with the duties and powers of Velayat-e-Faqih in the constitution and in three separate positions of religious, judicial and executive Velayat-e-Faqih. Then, by specifying the statistical population, the questionnaire was completed by students based in Qom, and then, the collected data were analyzed using SPSS software. According to the research findings, the average level of students' familiarity with the performance of Velayat-e-Faqih during the last four decades in various positions is 69.54%, which is generally evaluated as good. Another finding of the study is that the contextual variables of gender, citizenship and education of parents did not affect the level of students' familiarity with the performance of Velayat-e-Faqih;
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان آشنايي طلاب سطوح مختلف حوزه هاي علميه 1 با عملکرد ولايت فقيه در چهار دهه جمهوري اسلامي ايران 1 علي اکبري معلم ١.
ir چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان آشنايي طلاب سطوح مختلف حوزه هاي علميه با عملکرد ولايت فقيه در چهار دهه گذشته جمهوري اسلامي ايران است .
مسأله اصلي مورد توجه پژوهش حاضر اين است که ولايت فقيه که از اصول مهم قانون اساسي است و نظام جمهوري اسلامي ايران بر محور ولايت فقيه اداره ميشود، طي چهار دهه گذشته داراي چه عملکردي بوده و چند درصد طلاب حوزه هاي علميه با عملکرد آن آشنايي دارند؟ تا بتوان به استمرار حمايت آگاهانه طلاب از نظام ، اطمينان يافت .
ج ) عملکرد ولايت فقيه در منصب ولايت اجرايي برخي از عملکردهاي ولايت فقيه را مطابق منصب اجرايي وي جهت اداره امور جامعه و اجراي حدود و تعزيرات (احکام انتظامي اسلام ) در چهار دهه گذشته ميتوان در موارد ذيل احصاء کرد: ـ مستقر کردن نظام جمهوري اسلامي ايران (ترخان ، ۱۳۹۰-۱۳۹۱: ص ۱۸۸)، ـ ارائه الگوي مردم سالاري ديني (اکبري معلم ، ۱۳۹۶: ص ۱۰۷؛ موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت ، ۱۳۹۴: ج ۲، ص ۴۵۸)، ١ ـ تثبيت نهاد ولايت فقيه ١.
جدول ٢-توزيع ميانگين درصدآشناييطلاب باعملکردولايت فقيه (به تصویر صفحه رجوع شود) طبق داده هاي جدول شماره ۲، بيشترين درصد آشنايي طلاب با ۸۸/۳ درصد مربوط به گويه ۸ است که عالي ارزيابي ميشود، يعني، پاسخ گويان ، دفاع از مظلومان و مبارزه با مستکبران را از عملکرد ولايت فقيه طي چهار دهه گذشته جمهوري اسلامي ميدانند.
بررسي ميزان آشنايي طلاب سطوح مختلف حوزه هاي علميه با عملکرد ولايت فقيه در چهار دهه جمهوري اسلامي ايران .