چکیده:
مقاله حاضر،در دو بخش ارائه شده است.در شماره قبل به پیدایش دیوان اشاره شد و در ادامه بحث،تحلیل محتوای دیوان از نظر خوانندگان میگذرد. سال 1999 میلادی با دویست و پنجاهمین سالگرد تولد گرته،شاعر نامدار آلمانی مصادف بود.به این مناسبت،در سراسر جهان مراسمی توسط یونیسف برگزار شد.در این سال،که سال گوته نام گرفت،فرصتی فراهم آمد تا آثار وی تجدید چاپ شود و گوتهپژوهی رونقی دوباره بگیرد.در میان آثار فراوان علمی،ادبی و فرهنگی گوته،دیوان غربی-شرقی وی بریا ما ایرانیان از اهمیتی خاص برخوردار است؛زیرا سرچشمهء الهام این کتاب غزل فارسی و ادبیات این کشور است که بویژه در آثار حافظ،جامی،سعدی و عطار به اوج خود میرسد و شوق آفرینشی به سبک این بزرگان را در جان گوته زنده میسازد. به مناسبت این سال،مجلهء رشد نیز به چاپ مقالهای اقدام کرده که خانم هایکه اشپیس،یکی از گردانندگان موزهء گوته در شهر دوسلدورف آلمان در شرح پیدایش این اثر،منابع فارسی آن و مبانی فکری این دیوان به قلم آورده است.خان اشپیس،دیوان گوته را گفتوگویی با ایران دانسته و با بررسی اشعار آن،رد فکری شاعران ایرانی را در این اثر باز مینمایاند.
خلاصه ماشینی:
"در این سال،که سال گوته نام گرفت،فرصتی فراهم آمد تا آثار وی تجدید چاپ شود و گوتهپژوهی رونقی دوباره بگیرد.
در میان آثار فراوان علمی،ادبی و فرهنگی گوته،دیوان غربی-شرقی وی بریا ما ایرانیان از اهمیتی خاص برخوردار است؛زیرا سرچشمهء الهام این کتاب غزل فارسی و ادبیات این کشور است که بویژه در آثار حافظ،جامی،سعدی و عطار به اوج خود میرسد و شوق آفرینشی به سبک این بزرگان را در جان گوته زنده میسازد.
به مناسبت این سال،مجلهء رشد نیز به چاپ مقالهای اقدام کرده که خانم هایکه اشپیس،یکی از گردانندگان موزهء گوته در شهر دوسلدورف آلمان در شرح پیدایش این اثر،منابع فارسی آن و مبانی فکری این دیوان به قلم آورده است.
خان اشپیس،دیوان گوته را گفتوگویی با ایران دانسته و با بررسی اشعار آن،رد فکری شاعران ایرانی را در این اثر باز مینمایاند.
کلید واژگان:گفتوگوبا شرق؛گفتوگوی فرهنگی؛صور خیال شعر فارسی در اشعار گوته؛حافظ؛برادر معنوی گوته."