چکیده:
مؤلّفههای مقاومت در ادبیات کودک، یکی از تأثیرگذارترین ژانرهای ادبی هر فرهنگ و ملّتی است. کودکان از آسیبپذیرترین اعضای هر جامعهای به شمار میروند. به دلیل شرایط کنونی سوریه، کودکان سوری با بحرانها و تنشهای اجتماعی بسیاری مواجه هستند؛ ازاینرو، ادبیات معاصر سوریه نیز به آن، گرهخورده است و هر شاعر آزادیخواهی، مظلومیّت کودکان را پیرنگ اشعار خویش قرار میدهد. حسین حبش، در زمرة شاعران سوری است که قلب تپندهاش، تاختوتاز بر روح و پیکرة کودکان را تاب نیاورده و قلم در جوهر سرایشِ از آنان فروبردهاست تا بازگوکنندة این ظلم در اشعارش باشد. در این جستار، بر آنیم با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی انگارههای ذهنی کودک سوری، نسبت به جنگ و اثرات آن بر روح و روان وی در مجموعة شعری «ملاک طائر» با تکیهبر شاخصترین مفاهیم مقاومت بپردازیم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شاعر، عنصر کودک و آثار روانسایی جنگ بر کودک را به هنرمندانهترین شکل در شعر خود منعکس کرده است. وی با بهرهگیری از اندیشة فرازمانی و با جهشی که به سوی آینده داشته است، تصویرگر آیندة روشن برای جامعه، با تکیه بر نسل آینده است. رهآورد دیگر جستار حاضر این است که شاعر در قالب الفاظ و مفاهیمی کنایی جراحت و زخم روحی و روانی که کودک بدان دچار شده را به تصویر کشیده است. دیگر اینکه، وی در ترسیم مظلومیّت کودک و دنیای پاک کودکانة وی از بازیهای نمادین و واژگونی تعبیر بهره جسته است و همچنین شخصیّتهای حاضر در شعر شاعر، مصداق خارجی آنها بیشتر از غیر واقعی بودن آنهاست.
تعد مکونات المقاومه فی ادب الاطفال من اکثر الانواع الادبیه تاثیرا فی ای ثقافه وامه. الاطفال هم اکثر افراد المجتمع ضعفا. بسبب الوضع الحالی فی سوریا، یواجه الاطفال السوریون العدید من الازمات والتواترات الاجتماعیه. ومن هنا فان الادب السوری المعاصر مرتبط به ایضا، وکل شاعر محب للحریه یجعل من اضطهاد الاطفال موضوع قصايده. حسین حبش من الشعراء السوریین الذین لم یستطع قلبهم النابض ان یتحمل غزو ارواح واجساد الاطفال، وغمر القلم فی جوهر شعرهم لیعکس هذا القهر فی اشعاره. نعتزم فی هذا المقال استخدام المنهج الوصفی - التحلیلی لتحلیل الافکار الذهنیه للطفل السوری حول الحرب وتاثیرها علی روحه ونفسه فی مجموعه قصايد "ملک الطاير" بناء علی اکثر مفاهیم المقاومه تمیزا وتشیر نتايج البحث الی ان الشاعر قد عکس عنصر الطفل والاثار النفسیه للحرب علی الطفل باکثر الطرق الفنیه فی شعره. مستفیدا من الفکر التجاوزی ووثبته نحو المستقبل، یوضح مستقبلا مشرقا للمجتمع، معتمدا علی الجیل القادم. استنتاج اخر لهذا المقال هو ان الشاعر قد صور فی شکل کلمات ومفاهیم ساخره الاذی النفسی والجروح التی عانی منها الطفل. ثانیا، فی تصویره ظلم الطفل وعالم ابنايه النقی، استخدم العابا رمزیه وقلب التفسیر، وکذلک الشخصیات الموجوده فی شعر الشاعر، فکان مثالهم الخارجی اکثر من غیر الواقعیه.
The components of resistance in children's literature are the most influential literary genre of any culture and nation. Children are one of the most vulnerable members of any society. Currently, due to the situation in Syria, Syrian children are facing many crises and social tensions; Hence, contemporary Syrian literature is also tied to it, and every poet puts freedom, resistance and oppression of children at the center of his poems. Hussein Habash is one of the Syrian poets whose beating heart could not stand the invasion of the souls and bodies of children, and he immersed the pen in the essence of his poetry to reflect this oppression in his poems. In this article, We intend to use a descriptive-analytical method to analyze the mental ideas of the Syrian child about the war and its effects on his soul and psyche in the collection of poems "Malak Tayer" based on the most characteristic concepts of resistance. The findings of the research indicate that the poet has reflected the element of child and the psychological effects of war on the child in the most artistic way in his poem, using the thought of time and with his leap towards the future. It illustrates a bright future for society by relying on the next generation. Another consequence of this article is that the poet depicts the psychological trauma that the child has suffered in the form of ironic words and concepts. Secondly, in depicting the oppression of the child and the pure world of children, he has used symbolic games and overturning the interpretation, and also the characters present in the poet's poetry are more of an external example than their unreality. Keywords: Resistance Literature, Hossein Habash, Child and War, Resistance Poetry, Child's mental ideas