چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی در دوره اول ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و متاسنتز است که به صورت فراترکیب و روش کتابخانهای با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس(2007) گردآوری شدهاست. در این مطالعه، پس از طراحی سوال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک بر اساس کلمات کلیدی مربوط به بازی و تعاملات طی سالهای (2010-2020) در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و خارجی شامل مورد بررسی قرار گرفت . پس از انجام 7 مرحله از روش متاسنتز و بازبینی، تعداد 30 مقاله از بین 9472 مقاله یافت شده، 8 بعد و 19 مولفه به عنوان عناصر آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی قابل استناد است. بر این اساس مولفهها شامل: 1. انگیزش(توانایی دستیابی به اهداف برنامه درسی، لذت بردن از یادگیری با حس کنجکاوی)2. فردی(افزایش اعتمادبنفس، توجه به ارزشهای اخلاقی وتربیتی) 3.مهارتی(توانایی برقراری ارتباط موثر و مهارتهای اجتماعی، رشد مهارت-های زندگی)4.شناختی(رسیدن به رشد ذهنی، رشد مهارتهای حل مساله)5. یادگیری(یادگیری عملی و تجربهای) 6. خلاقیت(بستری برای آفرینش اندیشههای نو، آشنایی با تجربههای نو)7. جسمانی(تخلیه انرژی، رشد جسمی و مهارتهای حرکتی) 8. درمانی(ابراز احساسات و رفع مشکلات رفتاری،کاهش اضطراب ) میباشد.
IntroductionTeaching and learning in primary school require attention to the physical, cognitive, emotional and social needs of students in this course. In this regard, species play is one of the mechanisms that can turn the flow of education and learning in the elementary school, especially in the first period (first, second, third) into an exciting, uplifting, enjoyable and creative process. The present study seeks to extract the most important components and dimensions of game-based education with emphasis on skills training in order to achieve commonalities in this research and provide a comprehensive model as its main goal and seeks to respond to this. The question is, what are the dimensions and elements of game-based learning with emphasis on skills training?MethodThe present study is a qualitative study performed using metasynthesis method. In the present study, the use of metasynthesis method to identify elements related to the game-based education model with emphasis on skills training is such that researchers with a comprehensive and holistic view of the sources have done a thorough and in-depth review and related research findings combine to create comprehensive and interpretive findings. In order to achieve the purpose of the study, previous studies were reviewed and explored, and in this regard, the seven-step method of Yarosu and Sandlowski (2007) was used.Resultsresearch to be effective in the form of 8 dimensions and 19 The component was designed in the form of a conceptual mode the "motivation": the ability to achieve curriculum goals. The "individual" dimension includes: increasing self-confidence. The "skills": the ability to communicate effectively. The "cognitive": achieving mental development. The "learning" dimension includes: practical and experiential winding, the development of basic learning skills. "creativity": a platform for creating new ideas.The "physical": energy depletion and reduction of inactivity, physical growth and motor skills. The "therapy": expressing emotions. .DiscussionAccording to studies, cognitive processing of students is a very important issue; therefore, the results of the research in this dimension are consistent with the findings of Zeng et al. (2020) and Johann (2019). In terms of creativity and increasing creative thinking, it is consistent with the findings of Marcos et al. (2020) and in terms of physicality and energy depletion, which is accompanied by the development of motor skills, is also consistent with the findings of Chu, M. fowler (2020).
خلاصه ماشینی:
Hosseini et al انگيزه ، افزايش يادگيري ٢ (٢٠٢٠) Talaee &Noroozi, Dehghanzadeh مهارت هاي استدلال ، افزايش يادگيري، همکاري، چالش ٣ Khalif &Shafie(e Sarvestani, Jahani ٢٠١٩)يادگيري مفاهيم اساسي دروس 4 (٢٠١٩) Ghaffarinia &Heydari اثرگذاري تدريس با بازي ٥ (٢٠١٩) Akhavan Tafti &Rezaei, Manadi ارزش اجتماعي و اخلاقي ٦ Ebrahimi &B(akhshesh ٠١٩,SDhaastdmpiard٢ رشد همه جانبه ، مهارت آموزي، خودکنترلي ٧ Aghazadeh &Moha(mmad Hassani ٢٠١٩)بازي آموزشي، افزايش يادگيري ٨ & Moha(mmadi٢٠١٩),YGhasabflfargi,hiDSahvaoroadhi پيشرفت تحصيلي، مهارت خواندن و نوشتن ، بخاطرسپاري 9 (٢٠١٩) Mohammadi &Keramati رشد مهارت هاي ميان فردي، رشد مهارت هاي اجتماعي ١٠ Pourro(staei Ardakani, Ismaili Gochar٢٠١٩)رشد مهارت هاي اجتماعي، توانايي شناختي ١١ (٢٠١٩) Yousefi &Emami Rizi, Haqqani پيشرفت تحصيلي، افزايش خلاقيت 12 .
Hosseini Sabet et al پيشرفت تحصيلي، افزايش انگيزه ، افزايش يادگيري ١٥ (٢٠١٩) Arjmandnia &Hassanovand رشد شناختي، تفکر انتقادي 16 (٢٠١٧) Akbari &Oliaee رشد تفکر انتقادي افزايش يادگيري، مهارت آموزي، رشد ذهني، عاطفي، ١٧ (٢٠١٧) Mesgarpour &Shafiee Sarvestani اخلاقي، اجتماعي و جسماني 18 (٢٠١٥) Mahmoudi بهبود نگرش دانش آموزان ، لذت يادگيري، کاهش ترس و نگراني 19 (٢٠١٦) Rafiei افزايش توانايي حل مساله ، دستيابي به اهداف درسي 20 (٢٠١٢) Nowruzi &Tajuddin قانونمندي، مهارت اجتماعي 21 (٢٠٢٠) Batdı &an Talan, Dog پيشرفت تحصيلي 22 (٢٠٢٠) Shang &Zeng, Parks محيط يادگيري جذاب ، يادگيري عملي، لذت يادگيري 23 (٢٠١٩) Karbach &Johann افزايش مهارت خواندن ، رشد شناختي، افزايش توانايي دانشي 24 Hus &ic Janc افزايش مهارت هاي اجتماعي 25 (٢٠١٥) Yazici &Gelisli رشد حرکتي، زباني، شناختي، عاطفي و اجتماعي.