چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی دقیق و جامع دورههای تربیت معلم زبان انجام شد و هدفهای کلی آن عبارت بودند از: نیازسنجی دورههای تربیت معلم زبان و بررسی مشکلات اجرایی و آموزشی دورهها،به خصوص در به کارگیری روشهای جدید،مانند روش تدریس ارتباطی و ارائهء مدل تربیت معلم که به لحاظ ساختاری و اجرایی قابل تطبیق با شرایط کنونی ایران باشد. 589 نفر در این تحقیق شرکت داشتند.از این تعداد،520 نفر در بخش پرسشنامه و 69 نفر در مصاحبهها شرکت داشتند.نتایج به دست آمده از این تحقیق را میتوان به طور خلاصه به شرح زیر بیان داشت: 1.میزان رضایتمندی جامعهء آماری از دورههای تربیت معلم به طور کلی پائین است. 2.بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود دورههای تربیت معلم فاصلهء زیادی وجود دارد. 3.امکان به کارگیری روشهای جدید در بافت آموزشی دورههای کنونی تربیت معلم بسیار پائین است. 4.میزان آشنایی جامعهء آماری با دورههای تربیت معلم بالاست،اما با وجود این،اکثر افراد مورد تحقیق بر این باورند که انجام تجدیدنظر اساسی در هدفها،سرفصل درسها و محتوای دورههای تربیت معلم ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
"education
and objective setting in efl teacher
education programs(teps)
seyed akbar mirhassani,ph.
tarbiat-e modares university
seyed reza beh-afarin,ph.
این تحقیق به منظور بررسی دقیق و جامع دورههای تربیت معلم زبان انجام شد و هدفهای کلی آن عبارت بودند از:
نیازسنجی دورههای تربیت معلم زبان و بررسی مشکلات اجرایی و آموزشی دورهها،به خصوص در به کارگیری روشهای
589 نفر در این تحقیق شرکت داشتند.
1. میزان رضایتمندی جامعهء آماری از دورههای تربیت معلم به طور کلی پائین است.
2. بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود دورههای تربیت معلم فاصلهء زیادی وجود دارد.
3. امکان به کارگیری روشهای جدید در بافت آموزشی دورههای کنونی تربیت معلم بسیار پائین است.
4. میزان آشنایی جامعهء آماری با دورههای تربیت معلم بالاست،اما با وجود این،اکثر افراد مورد تحقیق بر این باورند که
انجام تجدیدنظر اساسی در هدفها،سرفصل درسها و محتوای دورههای تربیت معلم ضروری به نظر میرسد."