چکیده:
با توجه به مشکلاتی که کودکان با نارساییهای عصب تحولی در پردازشهای حسی با آن مواجه هستند؛ پژوهش حاضر با هدف مقایسه ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری غیرکلامی و نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روش تحقیق پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی کودکان، مراکز اختلال یادگیری و مدارس دوره ابتدایی در سال تحصیلی 400- 1399 شهر رشت بودند. تعداد 79 نفر از این کودکان با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه اختلال قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها ازآزمونهای ادراک دیداری –غیرحرکتی (گاردنر، 1996)، ادراک شنیداری (آلن و سرواتسکا ،1994) و سیاهه مشکلات شنوایی (فیشر،1996) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی در متغیر ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال یادگیری خاص و نقص توجه/ بیشفعالی نمرات پایینتری کسب کردند؛کودکان با اختلال یادگیری خاص با نارسایی خواندن در مؤلفه (چرخش و وارونگی) ادراک دیداری- فضایی و مؤلفه (دیرش) پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال نقص توجه/ بیشفعالی عملکرد پایینتری داشتند. با توجه به نتایج به دست آمده و وجود نارساییهای بیشترکودکان اختلال یادگیری غیرکلامی در مهارتهای پردازش حسی دیداری و شنیداری ضروری است که در حوزه آموزش توجه بیشتری به علائم ونشانههای این اختلال شود، تا با مداخله زود هنگام، مشکلات این کودکان کاهش یابد.
Given the problems faced by children with neurodevelopmental disorders in sensory processing; the aim of this study is to compare visual-spatial and auditory temporal processing in children with special learning disorders, nonverbal learning disaorder and attention deficit / hyperactivity disorder. The research method is Exe-Post Facto and its statistical population included girls and boys aged 9 to 12 years who referred to the Child Psychiatry Center, Learning Disabilities Centers and primary schools in the academic year 1399-400 in Rasht. 79 of these children were divided into three groups of specific learning disorders with dyslexia, nonverbal learning disorder and attention deficit / hyperactivity disorder by convenience sampling. Data were collected using, Test of Visual-Perceptual Skills, (non-motor)-Revised (Gardner, 1996), Auditory Perception Test (Allen& Serwatka, 1994) and Auditory Problems checklist (Fisher, 1996). Research data were analyzed by univariate and multivariate analysis of variance. The results show that children with nonverbal learning disorder in all components of visual, auditory processing components had lower performance than other two groups, Children with dyslexia also achieved in the component (rotation and inversion) of visual processing and the component (duration) of auditory processing.Based on results and the existence of more deficiencies in children with nonverbal learning disorder in sensory processing skills (visual and auditory) it is necessary to pay more attention to the signs and symptoms of this disorder in education to early interventions, to reduce the problems of these children.
خلاصه ماشینی:
مقایسه ادراک دیداری - فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص ، اختلال یادگیری غیرکلامی و اختلال نقص توجه / بیش فعالی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه گیلان ، / مریم زینلی رشت ، ایران .
نتایج نشان داد کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی در متغیر ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال یادگیری خاص و نقص توجه / مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی آموزش کودکان استتثنایی دانشگاه گیلان می باشد.
با توجه به مطالب بیان شده ، هدف پژوهش حاضر، مقایسه ادراک دیداری - فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با نارسایی خواندن ، اختلال یادگیری غیرکلامی و اختلال نقص توجه / بیش فعالی است .
Local and global processing in block design tasks in children with dyslexia or nonverbal learning disability.
A comparison of local- global visuospatial processing in autism spectrum disorder, nonverbal learning disability, ADHD and typical development.
Dyslexia as a multi-deficit disorder: Working memory and auditory temporal processing.
Auditory processing assessment in children with attention deficit hyperactivity disorder: an open study examining methylphenidate effects.
Auditory, Visual, and Cross-Modal Temporal Processing Skills among Chinese Children with Developmental Dyslexia.
Salience network connectivity and social processing in children with nonverbal learning disability or autism spectrum disorder.
Neuropsychological differences among children with Asperger syndrome, nonverbal learning disabilities, attention deficit disorder, and controls.
How Is Temporal Processing Affected in Children with Attention-deficit/hyperactivity Disorder?