چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک بر پرخاشگری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد. در پژوهش حاضر، از روش نیمه آزمایشی (طرح پیش-آزمون پسآزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه پژوهش، والدین کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی بودند که در سال 1398، به مراکز مشاوره مناطق ١ و ٣ شهر تهران مراجعه کرده بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود و آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در گروه آزمایشی، والدین تحت آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان-CSI-4 (گادو و اسپرافکین، 1994) پرسشنامه پرخاشگری کودکان (واحدی و همکاران، 1387) و پرسشنامه والد- کودک (پیانتا، 1994) بود. دادههای حاصل از آزمون تجزیهوتحلیل کوواریانس با استفاده از برنامه spss نسخه 22 نشان داد که برنامه آموزش تعامل مثبت والد-کودک اثر معنی داری بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا یه اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی دارد (05/ 0>P). با توجه به نتایج میتوان جهت کنترل و پیشگیری از پرخاشگری به عنوان یکی از پیامدهای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی کودکان و توانمندسازی والدینشان در تعامل موثر با فرزندان، برنامه آموزشی تعامل مثبت والد-کودک را به والدین این کودکان آموزش داد.
The main purpose of this research was to evaluate The Effectiveness of Parent-Child Interaction Program Training on Aggression in Children with Attention Deficit Hyperactivity DisorderThe method of the experimental design of pretest - posttest control group design was used.The respondents of the survey were chosen from The parents of the child had Attention Deficit Hyperactivity Disorder who had referred to counseling centers in Districts 1 and 3 of Tehran for counseling . The sampling method was purposeful and available. First, a call was sent to these parents, and after announcing the desire of the volunteers, the parents were randomly assigned to the experimental and control groups. In the experimental group, parents were trained in a positive parent-child interaction program.To assess aggression before and after the intervention, the pediatric symptom questionnaire - CSI-4 by Gado and Sprafkin was used.The results showed that the parent-child positive interaction training program for parents of children with attention deficit hyperactivity disorder has a significant effect on reducing children's aggression.According to the results, in order to control and prevent aggression as one of the consequences of attention deficit hyperactivity disorder and empowering their parents to interact effectively with children, a positive parent-child interaction program can be taught to parents of these children.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک به والدین کودک دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بر کاهش پرخاشگری دکتری مشاوره ، استاد گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و / کیومرث فرحبخش علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران .
چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک بر پرخاشگری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی انجام شد.
American Psychiatric Association 3 Sonuga, Sergeant, Nigg & Willcutt 4 Coghill 5 Doh 6.
Ercan, Somer, Amado & Thompson 4 Tully, Iacono, & McGue 5 Ditzen 4.
لذا هدف مطالعه حاضر اثربخشی آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک بر کاهش پرخاشگری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه تعامل مثبت والد-کودک بر پرخاشگری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه والد-کودک به والدین منجر به کاهش پرخاشگری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی شده است .
این یافته با نتایج پژوهش های هاشمی و گودرزی (١٣٩٥)، امیری (١٣٩٤)، شامخی (١٣٩٢)، شفیعی کاهانی (١٣٩٣)، اسچلینگ و همکاران (٢٠١٧) و گرینو و همکاران (٢٠١٧) شپرس و همکاران (٢٠١٥)، ساندرز و همکاران (٢٠١٢)، لافورت ، مورای و کالیس (٢٠٠٨) مبنی بر تأثیر آموزش برنامه والد-کودک بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی همسوست .