چکیده:
مقدمه:امروزه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یکی از الزامات موفقیت دانش آموزان محسوب می شود. یادگیری خود تنظیمی یک مهارت عملکرد تحصیلی یا ذهنی نیست، بلکه یک فرایند خود هدایت گری است که یادگیرندگان می توانند مهارت های ذهنی شان را در مهارت های تحصیلی بکار گیرند.
روش ها:این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان پسر ودختر پایه ششم ابتدایی شهرستان فهرج می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی از پایه ششم انتخاب و بر اساس شماره کلاس در دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 25 نفر)گمارده شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه تفکرانتقادی ریکتس (2003)وپرسشنامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ (1970 )که قبل و بعد از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در بین دانش آموزان گروه گواه و آزمایش توزیع شد.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام شد.
یافته ها:یافته های پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی و سلامت روان دانش آموزان است. نمرات میانگین تعدیل شده تفکر انتقادی )خلاقیت)و سلامت روان بربهبود( نشانه های جسمانی، اضطراب و بی خوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی) تأکید میکند، گروه آزمایش که مورد آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفته اند در مقایسه با گروه کنترل که تحت آموزشی قرار نداشته اند، از میزان تفکر انتقادی بالاترو سلامت روان بهتری برخوردارند.
نتیجه گیری: بنابراین پیشنهاد می شود در کتاب راهنمای تدریس معلم درسی برای آگاهی دانش آموزان، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی گنجانده شودو توصیه می گردد که مولفین و نویسندگان کتاب های درسی، الگوهای تدریس را که بر اساس یادگیری خودتنظیمی بنا شده است، در کتاب های دانش آموزان بیشتر مورد بحث قرار دهند.
Introduction: Today, knowledge of self-regulated learning strategies is one of the requirements for studentschr('39') success. Self-regulatory learning is not an academic or mental performance skill, but a self-directed process in which learners can apply their mental skills to academic skills. The purpose of this study was to investigate the effect of teaching self-regulated learning strategies on critical thinking and mental health.
Methods: This research was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study was male and female students of sixth grade elementary school in Fahraj city in the school year of 97-98. Each group (n = 25) was assigned. The data collection tool in this study was the Rickets Critical Thinking Questionnaire (2003) and the Goldberg Health Questionnaire (1970) that was distributed to control and experimental students before and after teaching self-regulated learning strategies. Data analysis was performed using one-way covariance analysis test using SPSS23 software.
Results: The findings of the study indicate a significant and positive effect of teaching self-regulated learning strategies on studentschr('39') critical thinking and mental health. Moderated mean scores of critical thinking (creativity) and mental health (improving physical symptoms, anxiety and insomnia, social dysfunction and depression) emphasize, the experimental group being trained in self-regulated learning strategies compared to the control group. Those who are not educated have a higher level of critical thinking and better mental health.
Conclusion: Therefore, it is suggested that teaching self-regulated learning strategies be included in the teacherchr('39')s teaching guide for studentschr('39') awareness and it is recommended that textbook authors further discuss teaching patterns based on self-regulated learning in student books.