چکیده:
این پژوهش،تأثیر روشهای آزمون(متنهای کوتاه و بلند)و همچنین گونههای زبانی(خبر و مکالمه)را روی درک شنیداری فراگیری زبان انگلیسی به عنوان خارجی،با توجه به سطح مهارت زبانی آنها بررسی میکند. چهار آزمون درک شنیداری متفاوت(مکالمهء کوتاه،مکالمهء بلند،خبر کوتاه و خبر بلند)هرکدام در یک جلسه از 90 دانشجوی دختر به عمل آمد که در سال آخر دورهء لیسانس در رشتههای ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی تحصیل میکردند.به منظور معتبرسازی این آزمونها،یک آزمون تافل نیز در مورد همان افراد انجام شد.نتایج این پژوهش،بیانگر این نکته بودند که هرچه سطح مهارت زبانی بالاتر باشد،فراگیرنده مشکلات کمتری در آزمونهای درک شنیداری خواهد داشت.بههرحال،میتوان نتیجه گرفت که گونههای زبانی و روشهای متفاوت آزمون و همچنین سطح مهارت زبانی،به عنوان عوامل مؤثر در پیشرفت درک شنیداری باید در تهیه مطالب،تدریس و ارزشیابی درک شنیداری مورد توجه قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش،تأثیر روشهای آزمون(متنهای کوتاه و بلند)و همچنین گونههای زبانی(خبر و مکالمه)را روی درک شنیداری
فراگیری زبان انگلیسی به عنوان خارجی،با توجه به سطح مهارت زبانی آنها بررسی میکند.
چهار آزمون درک شنیداری متفاوت(مکالمهء کوتاه،مکالمهء بلند،خبر کوتاه و خبر بلند)هرکدام در یک جلسه از 90 دانشجوی
دختر به عمل آمد که در سال آخر دورهء لیسانس در رشتههای ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی تحصیل میکردند.
این آزمونها،یک آزمون تافل نیز در مورد همان افراد انجام شد.
نتایج این پژوهش،بیانگر این نکته بودند که هرچه سطح مهارت
زبانی بالاتر باشد،فراگیرنده مشکلات کمتری در آزمونهای درک شنیداری خواهد داشت.
گونههای زبانی و روشهای متفاوت آزمون و همچنین سطح مهارت زبانی،به عنوان عوامل مؤثر در پیشرفت درک شنیداری باید در
تهیه مطالب،تدریس و ارزشیابی درک شنیداری مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژگان:درک شنیداری،گونه زبانی،روش آزمون،متن کوتاه،متن بلند،مهارت زبانی."