چکیده:
با گسترش کمی، دانشکدههای معماری و شهرسازی، بعد کیفی آن دچار بیتوجهی شده است. از طرفی مقالات متعددی به کیفیت آموزش در فضاهای آموزشی دانشکدههای معماری پرداختهاند؛ اما در مورد فضاهای جمعی در محیطهای داخلی، پیشینه نظری کافی در دست نیست. هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای مؤثر در طراحی داخلی که نقش اصلی در ارتقای حس مکان و تعلق مکان دانشجویان در مراکز آموزشی را دارند، و همچنین اولویتبندی این عوامل با هدف بالا بردن تمایل دانشجویان به حضور در فضاهای آموزشی است که موجب بالا رفتن کیفیت آموزش میگردد. روش تحقیق کاربردی-پیمایشی است که در سه مرحله انجام گرفته است. مرحله ی اول بررسی اسناد کتابخانهای و شناسایی مؤلفههای شکلدهنده مکان؛ مرحله ی دوم با روش دلفی از 15 متخصص عوامل بینرشتهای جمعبندی شده است. در مرحله بعد پرسشنامه محقق ساخته بین 90 دانشجوی دانشگاه هنر که بهصورت تصادفی انتخاب شده اند، توزیع و تکمیل شده است. در این پژوهش، فعالیت انتخابی در لایه اول و چشمانداز و شکلی گیری رویدادهای ساخت در لایه دوم، در بالاترین اولویتهای مخاطبان فضاهای جمعی در محیط دانشکده معماری و شهرسازی قرار گرفتند. درنتیجه این پژوهش که حاصل بررسی اولویتها و اهمیت پارامترهای مرتبط با ابعاد فعالیتی، کالبدی و کیفیتی فضاهای جمعی محیطهای داخلی دانشکده بود، مشخص شد که حس مکان تنها محدود به عوامل کالبدی نیست و عوامل کالبدی به همراه عوامل مؤثر در ارتقای کیفی فضا و بازتعریف فضا برای رخ دادن فعالیتهای پویا، سرزنده و اجتماعی، نقش کاراتری در ارتقای حس مکان فضاهای جمعی محیطهای داخلی دانشکده معماری و شهرسازی داشتهاند.
With the slight expansion of the faculties of architecture and urban planning, its qualitative dimension has been neglected. On the other hand, several articles have dealt with the quality of education in the educational spaces of architecture schools, but there is not enough theoretical background about common spaces. The purpose of this study is to investigate the effective components in interior design that play a major role in promoting a sense of place and belonging of students in educational centers, and prioritize these factors to increase students' desire to attend educational spaces that increase the quality of education. The research method is applied-survey which has been done in three stages. First, review the library documents and select the components that form the place; In the second stage, these interdisciplinary factors were summarized by Delphi method from 15 specialists. In the next stage, a researcher-made questionnaire was made among 90 students of the University of Arts who were randomly selected. In this study, selective activity in the first layer and the perspective and formation of construction events in the second layer were among the highest priorities of the audience of collective spaces in the environment of the Faculty of Architecture and Urban Planning. As a result of this study, which was the result of examining the priorities and importance of parameters related to the activity, physical and quality dimensions of collective spaces in the faculty, it was found that the sense of place is not limited to physical factors and physical factors along with effective factors Space for dynamic, lively and social activities will play a more effective role in promoting a sense of place in the collective spaces of the interior of the Faculty of Architecture and Urban Planning.