چکیده:
افکار عمومی در آموزش و یادگیری،اخیرا به سمت مختار کردن شاگردان معطوف شده است.درحالحاضر،زبانآموزان نقشهای فعالتری را ایفا میکنند و در جریان یادگیری،عناصری فعال به شمار میآیند.پژوهش جاری،با هدف بررسی باورهای دانشجویان در مورد میزان تمایل آنها به استقلال در یادگیری،انجام گرفته است. همهء دانشجویان پسر و دختر رشتهء زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال داشتند و از نظر جنسیت و سال تحصیلی باهم تفاوت داشتند،در این پژوهش شرکت کردند. اطلاعات مورد نیاز به کمک یک پرسشنامه جمعآوی شد که مواد آن از پرسشنامههای کاترال 1995 و 1999 اقتباس شد و تنظیم آن براساس مقیاس پنجگانهء لیکرت صورت گرفت. تحلیل عوامل،وجود پنج عامل زیربنایی را آشکار کرد که این عوامل به ترتیب عبارتند از:استقلال یادگیرنده،وابستگی به معلم، اعتماد به نفس،نگرش نسبت به فراگیری زبان و خودارزیابی.نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند در بهبود امر آموزش و یادگیری بهطور عام و در آموزش زبان دوم بهطور خاص در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"افکار عمومی در آموزش و یادگیری،اخیرا به سمت مختار کردن شاگردان معطوف شده است.
پژوهش جاری،با هدف بررسی باورهای
دانشجویان در مورد میزان تمایل آنها به استقلال در یادگیری،انجام گرفته است.
همهء دانشجویان پسر و دختر رشتهء زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل
اشتغال داشتند و از نظر جنسیت و سال تحصیلی باهم تفاوت داشتند،در این پژوهش شرکت کردند.
اطلاعات مورد نیاز به کمک یک پرسشنامه جمعآوی شد که مواد آن از پرسشنامههای کاترال 1995 و 1999 اقتباس شد و تنظیم
تحلیل عوامل،وجود پنج عامل زیربنایی را آشکار کرد که این عوامل به ترتیب عبارتند از:استقلال یادگیرنده،وابستگی به معلم،
اعتماد به نفس،نگرش نسبت به فراگیری زبان و خودارزیابی.
نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند در بهبود امر آموزش و
یادگیری بهطور عام و در آموزش زبان دوم بهطور خاص در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها:استقلال در یادگیری،استقلال یادگیرنده،وابستگی به معلم،اعتماد به نفس،نگرش نسبت به فراگیری زبان،خودارزیابی."