چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ارائه راهبردهایی برای افزایش اعتماد به خبر و برنامه های سیاسی رسانه ملی است . در این پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 30 تن از خبرگان ارتباطات و مسول در حوزه خبر و برنامه های سیاسی صدا و سیما شاخص های اعتماد در این حوزه ها احصا و این چالش ها طی پرسشنامه ای از جامعه آماری نظرخواهی و با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد . همچنین با تکنیک swot ضعف ها و قوت ها ، فرصت ها و تهدیدهای رسانه ملی در حوزه اعتماد احصا و از طریق جدول qspm راهبردهای اعتماد عمومی احصا گردید. نتایج یافته های تحلیلی و توصیفی این تحقیق نشان می دهد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در وضع موجود دچار مشکلات عدیدهای است و با وضع مطلوب حداقل در شاخصهایی که در این پژوهش بررسی شده است، فاصله دارد که لازم است با اتحاذ راهبردهای رقابتی این مشکلات را مرتفع نماید . بازنگری در ساختار سازمانی حوزه سیاسی ، تقویت قانون مداری در جذب نیرو در حوزه خبر و برنامه های سیاسی ، تولید برنامه هایی که بیانگر مشکلات واقعی و ملموس مردم باشد و همچنین تولید برنامه هایی که باعث ایجاد وفاق و همبستگی میان مردم شود، راهبردهایی است که باعث افزایش و ارتقای اعتماد عمومی به خبر و برنامه های سیاسی رسانه ملی شود .
trust in news and political programs of the national media (IRIB). In this study, through in-depth interviews with 30 communication experts and officials in the field of news and political programs of IRIB, the trust indicators were counted and surveyed through a questionnaire from the statistical community and analyzed by SPSS software. Also, with SWOT technique weaknesses and strengths, opportunities and threats of national media in the field of trust are counted and through QSPM table public trust strategies were identified. The results of analytical and descriptive findings of this research show that IRIB has many problems in the current situation and it is far from the desired situation, at least in the indicators that have been studied in this study. It is necessary to solve these problems by adopting competitive strategies. Reviewing the organizational structure of the political department, strengthening the rule of law in recruiting in the field of news and political programs, producing programs that reflect the real and tangible problems of the people as well as the production of programs that create harmony and solidarity among the people are strategies that enhance and promote public confidence in the news and political programs of the national media.
خلاصه ماشینی:
نحوه ارائه خبر و پخش برنامه هاي سياسي صداوسيما به طور عمده مي تواند روي اعتماد مخاطب تأثير بگذارد فارغ از اينکه ميزان اعتماد به سازمان صدا و سيما چقدر است هدف پژوهش پيش رو اين است که رسانه ملي در حوزه خبر و برنامه هاي سياسي چه راهبردهايي را بايد مد نظر قرار دهد که ميزان اعتماد مخاطبان آن افزايش يابد و براي بررسي اين مهم به طور خاصي نحوه روي کارکرد اطلاع رساني سازمان صداوسيما تمرکز شده است چرا که اعتقاد براين است که از ميان کارکردهاي آموزش ، سرگرمي و اطلاع رساني رسانه ها از جمله رسانه ملي ،کارکرد اطلاع رساني به طور مستقيم برميزان اعتماد مخاطبان تأثيرگذار است و دو کارکرد ديگر يعني آموزشي و سرگرمي بر ميزان رضايت مخاطب تأثير مي گذارند لذا محقق از بين تمامي کارکردهاي صداوسيما، فقط بخش خبر و برنامه هاي سياسي را دراين تحقيق مد نظر قرار داد، چراکه اعتماد رابطه مستقيمي با مخاطب دارد و هرقدر اعتماد عمومي به صداوسيما افزايش يابد ميزان مخاطبان آن هم افزايش مي يابد.
اميد علي مسعودي در مقاله « بررسي عوامل اعتماد سازي مخاطبان به برنامه هاي خبري در سيماي جمهوري اسلامي » که در سال ١٣٩٦ منتشر شد با انجام روش فراتحليل از چهار تحقيق مرتبط با اعتماد به اخبار سيما شاخص هاي متعددي براي بخش اعتماد ارائه کرده است که در اين ميان صحت و درستي خبر، مرتبط بودن موضوع خبر با معيارهاي خبري مخاطبان ، جامعيت خبر، بي طرفي ، احساس تعلق اجتماعي ، توجه به نخبگان و ارائه جذاب مهمترين نقش را در ايجاد اعتماد بين بينندگان اخبار سيماي جمهوري اسلامي نشان مي دهند.