چکیده:
زنان تشکیلدهنده رکن اصلی خانواده در هر جامعهای بوده و سلامت جسم و روان آنها بر سلامت جسم و روان خانواده و فرزندان تأثیرات غیرقابلانکاری دارد. سلامت جنسی و برقراری یک رابطهی جنسی مؤثر و کارآمد نهتنها نشانهای از سلامت روانی است بلکه اختلال در آن سلامت جسمی و اجتماعی افراد را نیز تحت تأثیر خود قرار میدهد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مزاج بر عملکرد جنسی زنان انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1399-1400 هستند. از میان آنها 34 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17نفر) و کنترل (17 نفر) گمارده شدند، به این صورت که نخست پرسشنامه عملکرد جنسی Rozen et al (2000)میان زنان متأهل توزیعشده و آزمودنیهای گروه آزمایش، تحت مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج به مدت هشت جلسه قرارگرفته و در برابر، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشاندهندهی تفاوت معنادار میان دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد جنسی و مؤلفههای آن: میل جنسی، تحریک روانی، رطوبت، ارگاسم، رضایتمندی و درد (P05 48/61- 92/8)؛ بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج باعث افزایش و بهبود عملکرد جنسی در زنان متأهل شهر اصفهان شده است و زوجدرمانگران میتوانند ازاینرویکرد در بهبود روابط زوجین و افزایش کیفیت عملکرد جنسی زنان استفاده نمایند.
Women are the main pillar of the family in any society and their physical and mental health has undeniable effects on the physical and mental health of the family and children. Sexual health and effective and efficient sexual intercourse is not only a sign of mental health but also a sexual disorder that affects the physical and social health of individuals. This study aimed to investigate the effectiveness of the temperament-based Educational intervention on women's sexual function. The statistical population of the study is married women in Isfahan in 1399-1400. Among them, 34 people were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental (17 people) and control (17 people) groups. Temperament training was held for eight sessions and in contrast, the control group did not receive any training. the Rozen et al (2000) Sexual Functioning Questionnaire was distributed among married women and the subjects in the experimental group were trained in temperament for eight sessions and the control group did not receive any training. Data were analyzed by analysis of covariance. The findings of this study show a significant difference between the experimental and control groups in sexual function and its components: sexual desire, psychological stimulation, moisture, orgasm, satisfaction, and pain (8.92- 61.48 ,P
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين پژوهش نشان دهنده ي تفاوت معنادار ميان دو گروه آزمايش و کنترل در عملکرد جنسي و مؤلفه هاي آن : ميل جنسي، تحريک رواني، رطوبت ، ارگاسم ، رضايتمندي و درد (٠٠٥>P ٦١/٤٨- ٨/٩٢)؛ بنابراين ميتوان چنين نتيجه گرفت که مداخله آموزشي متمرکز بر مزاج باعث افزايش و بهبود عملکرد جنسي در زنان متأهل شهر اصفهان شده است و زوج درمانگران ميتوانند ازاين رويکرد در بهبود روابط زوجين و افزايش کيفيت عملکرد جنسي زنان استفاده نمايند.
در پژوهش هايي که در حوزه سلامت جنسي در ايران انجام شده / Saghaei & Safari Dehnavi 89 Family Pathology, Counseling & Enrichment است ، مشخص شده که ميزان اختلالات عملکرد جنسي در زنان و مردان ايراني به نسبت بالاست و نرخ طلاق نيز در سال هاي اخير سير صعودي داشته شده است و يکي از عوامل مؤثر در اين طلاق ها، عدم ارضاي غريزه جنسي و راضي نبودن از زندگي جنسي گزارش شده است (٢٠١٧ Karamat,Haseli ,Ahmadnia ,).
بر اين اساس زماني که مزاج هر فرد در اعتدال تعريف شده خود باشد، عملکردهاي بيولوژيک وي در حالت سلامت است و اگر مزاج ، از اعتدال خارج گردد فرد مبتلا به سوءمزاج خواهد شد؛ در مکتب طب سنتي / 90 The Effect of Temperament-Based Educational Intervention on Sexual Function ….
تبييني که ميتوان براي اين يافته ارائه کرد اين است عملکرد جنسي يکي از کيفيت هاي رواني عاطفي جسماني است که علاوه بر مشکلات جسمي، عوامل بسياري در ايجاد اين اختلالات مؤثر هستند (French , / Saghaei & Safari Dehnavi 97 Family Pathology, Counseling & Enrichment (٢٠١٩,Altgelt& Meltzer.