چکیده:
برقراری ارتباط،در برگیرنده دو فرایند ذهنی-شناختی فعال است.برای تولید گفتار،گوینده از دانش جهانی و دانش زبانی خود بهره میگیرد تا افکارش را در غالب زبان بیان کند.برای درک گفتار نیز،شنونده با توسل به همین دانش آنچه را که میشنود،به افکار تبدیل میکند.طبق چنین دیدگاهی،هر دو فرایند فعال و مستلزم درک شناختی هستند.به گفتهی چستن(1987)،برقراری ارتباط ممکن است در سطح تولید و یا درک،دچار شکست شود.درک شنیداری از این منظر دیگر نه تنها غیر فعال نیست،بلکه همانند مهارتهای گفتاری جزو فرایندهای فعال به حساب میآید.همان طور که ریورز(1980)اشاره کرده است،سخن گفتن به خودی خود ضامن برقراری ارتباط نیست،مگر آن که تولید گفتار با درک شنونده همراه شود. در این مقاله ابتدا نظری اجمالی بر فرایند درک شنیداری خواهیم داشت و سپس به ارائهی چندین تمرین و فعالیت علمی در زمینهی مهارت درک شنیداری خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) Mohadeseh Amini,Ph. D.
E-mail:m_amini58@yahoo.
برقراری ارتباط،در برگیرنده دو فرایند ذهنی-شناختی فعال است.
برای تولید گفتار،گوینده از دانش جهانی و دانش زبانی خود
برای درک گفتار نیز،شنونده با توسل به همین دانش آنچه را که میشنود،به افکار
طبق چنین دیدگاهی،هر دو فرایند فعال و مستلزم درک شناختی هستند.
ممکن است در سطح تولید و یا درک،دچار شکست شود.
درک شنیداری از این منظر دیگر نه تنها غیر فعال نیست،بلکه همانند
خود ضامن برقراری ارتباط نیست،مگر آن که تولید گفتار با درک شنونده همراه شود.
در این مقاله ابتدا نظری اجمالی بر فرایند درک شنیداری خواهیم داشت و سپس به ارائهی چندین تمرین و فعالیت علمی در زمینهی
مهارت درک شنیداری خواهیم پرداخت.
کلید واژهها:درک شنیداری،پرهیب(نظریهی تصورات)،دانش زمینهای،فعالیتهای پیش شنیداری،فعالیتهای پس شنیداری."