چکیده:
در دنیای کنونی،روند رو به گسترش پیشرفتهای علوم و ارتباطات،جهان ما را به دهکدهای کوچک تبدیل کرده است که در آن،مردم کشورها و قارههای گوناگون در ارتباط روزافزون با یکدیگرند.در نتیجه،تلویزیون علاوه بر سرگرم کردن مردم،میتواند نقش دیگری را نیز بر عهده گیرد و آن،آموزش زبان و فرهنگهای ملل گوناگون به مخاطبانش است.بنابراین،استفاده از برنامههای تلویزیونی-که به طور طبیعی ارتباطی با دنیای آموزش ندارند-در آموزش زبانهای خارجی و با توجه به حجم گستردهی مخاطبان تلویزیونی،میتواند بسیار قابل توجه باشد. با توجه به قابلیتهای گستردهی آموزشی اسناد ویدیویی-که همان برنامههای ضبط شدهی تلویزیونی هستند-سعی ما بر این است که در این مقاله،جایگاه و طرز استفادهی بهینه از اسناد ویدیویی را به عنوان وسیلهای کمک آموزشی در کلاسهای آموزش زبان نشان دهیم.بدیهی است،آشنایی بیشتر با خصوصیات،ویژگیها و بهرهی آموزشی اسناد ویدیویی-از قبیل ایجاد فعالیت تعاملی و ارتباطی،برانگیختن اشتیاق بیشتر در زبانآموزان و در نهایت،رسیدن به مرحلهی خودآموزی- در کنار آشنایی با چگونگی کاربرد این اسناد در کلاس،تسلط بیشتری به استادان زبان میبخشد که خود باعث ارتقای کیفیت آموزشی کلاسهای زبان خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"کرده است که در آن،مردم کشورها و قارههای گوناگون در ارتباط روزافزون با یکدیگرند.
بر سرگرم کردن مردم،میتواند نقش دیگری را نیز بر عهده گیرد و آن،آموزش زبان و فرهنگهای ملل گوناگون به
مخاطبانش است.
بنابراین،استفاده از برنامههای تلویزیونی-که به طور طبیعی ارتباطی با دنیای آموزش ندارند-در آموزش
با توجه به قابلیتهای گستردهی آموزشی اسناد ویدیویی-که همان برنامههای ضبط شدهی تلویزیونی هستند-سعی ما بر
این است که در این مقاله،جایگاه و طرز استفادهی بهینه از اسناد ویدیویی را به عنوان وسیلهای کمک آموزشی در کلاسهای
آموزش زبان نشان دهیم.
بدیهی است،آشنایی بیشتر با خصوصیات،ویژگیها و بهرهی آموزشی اسناد ویدیویی-از قبیل
ایجاد فعالیت تعاملی و ارتباطی،برانگیختن اشتیاق بیشتر در زبانآموزان و در نهایت،رسیدن به مرحلهی خودآموزی-
در کنار آشنایی با چگونگی کاربرد این اسناد در کلاس،تسلط بیشتری به استادان زبان میبخشد که خود باعث ارتقای
کیفیت آموزشی کلاسهای زبان خواهد شد.
کلید واژه:اسناد ویدیویی،آموزش زبان،فعالیت تعاملی-ارتباطی،خودآموزی."