چکیده:
معلمان متفاوت،از روشهای متفاوتی برای تدریس،استفاده میکنند.بعضی تمام وقت خودر ا وقف توضیح دادن،مثال آوردن و حل تمرینهای زیاد میکنند.اما گاهی در این میان یک نکتهی ساده ولی مهم به فراموشی سپرده میشود:این که اگر فراگیران در فرایند یادگیری درگیر نشوند،بهترین معلمان و بهترین روشها هم نمیتوانند کار زیادی از پیش ببرند.تدریس،هدف نهایی اتفاقات کلاس نیست،بلکه این تغییر رفتار فراگیر است که نشان میدهد،کلاس ما موفق بوده است یا نه.ملاک غایی تدریس خوب،نحوهی عملکرد معلم نیست،بلکه این است که:آیا فراگیر چیزی آموخته است یا نه؟مهمترین نقش معلم نقش یک کاتالیزور است که به رخ دادن مسائل کمک میکند.اما هدف اصلی،فعال کردن دانشآموزان است(لویس و هیل،1985).رمز موفقیت معلم در این است که فراگیر از مشتاق یادگیری کند و با دخالت دادن او در فرایند آموزش،وی را به سوی یادگیری فعال سوق دهد.در این مقاله،مفهوم«یادگیری فعال»توضیح داده شده و راهکارهایی برای تشویق یادگیری فعال در فراگیران آمده است.
خلاصه ماشینی:
"معلمان متفاوت،از روشهای متفاوتی برای تدریس،استفاده میکنند.
تمرینهای زیاد میکنند.
اما گاهی در این میان یک نکتهی ساده ولی مهم به فراموشی سپرده میشود:این که اگر فراگیران در فرایند یادگیری
درگیر نشوند،بهترین معلمان و بهترین روشها هم نمیتوانند کار زیادی از پیش ببرند.
تدریس،هدف نهایی اتفاقات کلاس نیست،بلکه
این تغییر رفتار فراگیر است که نشان میدهد،کلاس ما موفق بوده است یا نه.
ملاک غایی تدریس خوب،نحوهی عملکرد معلم نیست،بلکه
این است که:آیا فراگیر چیزی آموخته است یا نه؟مهمترین نقش معلم نقش یک کاتالیزور است که به رخ دادن مسائل کمک میکند.
اما
هدف اصلی،فعال کردن دانشآموزان است(لویس و هیل،1985).
رمز موفقیت معلم در این است که فراگیر از مشتاق یادگیری کند و با
دخالت دادن او در فرایند آموزش،وی را به سوی یادگیری فعال سوق دهد.
در این مقاله،مفهوم«یادگیری فعال»توضیح داده شده و
راهکارهایی برای تشویق یادگیری فعال در فراگیران آمده است.
کلید واژهها:یادگیری فعال،انگیزش،راهکارهای درگیر کردن فراگیر."