چکیده:
با توجه به تحولات شگرف در نظریات زبانآموزی و تمایل معنادار به سمت دانشآموز محوری،به جای معلم محوری در سالهای اخیر،هیچ برنامهی آموزشی پویا نمیتواند خود را از این روند فزاینده مستثنا ببیند.بیشک کارایی برنامهی آموزشی،به انتظارات دانشآموزان آن وابسته است و اگر این نیازها و تصورات که مربوط به فرایند یادگیری هستند،مورد توجه قرار نگیرند،ممکن است به نبود تجانس در امر یادگیری منجر شوند.این ناهمخوانی را میتوان به نبود تجانس راهبردی،آموزشی،روششناختی،یادگیری،دانشآموزی و انگیزهای تقسیم کرد.هدف اصلی از این اقدام پژوهشی،بررسی درک دانشآموزان از تکالیف درسی در گروههای دو عضوی در کلاس،و همچنین توضیح فقدان تجانس انتظارات معلم و دانشآموزان از یکدیگر است.به منظور دستیابی به دادههای احتمالی، پرسشنامهای تهیه شد که حاوی سؤالاتی مربوط به نگرش دانشآموزان نسبت به تکالیف جفتی در کلاس بود.جامعهی آماری این تحقیق را 64 دانشآموز مرکز پیشدانشگاهی در دو دبیرستان دولتی و غیر انتفاعی در شهر اصفهان(ناحیه 3)تشکیل میداد.جمعا 161 پاسخ جمعآوری شد که نتایج آن برای سهولت به صورت درصد ارائه شد.بیش از 40%دانشآموزان شک داشتند که تکالیف جفتی میتواند مفید باشد و همچنین 48%آنها نسبت به فراگیری واژگان جدید از این طریق مردد بودند که این امر میتواند مربوط به عدم آگاهی آنها نسبت به کارآیی این تکنیک باشد.در دبیرستان دولتی بیش از 90%دانشآموزان تلاش برای ایجاد ارتباط را زود رها کرده و ترجیح میدادند به زبان فارسی ارتباط ایجاد کنند.
خلاصه ماشینی:
"اخیر،هیچ برنامهی آموزشی پویا نمیتواند خود را از این روند فزاینده مستثنا ببیند.
آن وابسته است و اگر این نیازها و تصورات که مربوط به فرایند یادگیری هستند،مورد توجه قرار نگیرند،ممکن است به نبود تجانس در امر
این ناهمخوانی را میتوان به نبود تجانس راهبردی،آموزشی،روششناختی،یادگیری،دانشآموزی و انگیزهای
هدف اصلی از این اقدام پژوهشی،بررسی درک دانشآموزان از تکالیف درسی در گروههای دو عضوی در
کلاس،و همچنین توضیح فقدان تجانس انتظارات معلم و دانشآموزان از یکدیگر است.
پرسشنامهای تهیه شد که حاوی سؤالاتی مربوط به نگرش دانشآموزان نسبت به تکالیف جفتی در کلاس بود.
بیش از 40%دانشآموزان شک داشتند که تکالیف جفتی میتواند مفید باشد و
همچنین 48%آنها نسبت به فراگیری واژگان جدید از این طریق مردد بودند که این امر میتواند مربوط به عدم آگاهی آنها نسبت به کارآیی این
در دبیرستان دولتی بیش از 90%دانشآموزان تلاش برای ایجاد ارتباط را زود رها کرده و ترجیح میدادند به زبان فارسی ارتباط"