چکیده:
راهبردهای مؤثر در یادگیری،برای بیشتر متخصصان آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی،مفهومی کاملا آشناست،تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان استفادهی دانشآموزان ایرانی دورهی پیشدانشگاهی از راهبردهای یادگیری زبان و ارتباط آن با میزا سطح مهارت دانشآموزان انجام شده است.علاوهبر این،میزان توصیه و تأکید معلمان در بهکارگیری این راهبردها و تفاوت بین توصیه معلمان و استفاده دانشآموزان از این راهبردهای مؤثر در یادگیری،از اهداف تحقیق بوده است. برای تعیین سطح مهارت دانشآموزان پیشدانشگاهی،«آزمون استاندارد نلسون»،برای سطح متوسط،بین 100 تن از آنان اجرا شد و دانشآموزان به سه گروه متوسط،بالار از متوسط و پایینتر از متوسط تقسیم شدند.پس با استفاده از یک پرسشنامهی استاندارد، میزان استفادهی دانشآموزان از راهبردهای مؤثر تعیین شد و به منظور بررسی میزان تأکید معلمان در مورد استفاده از راهبردها و ارتباط آن با استفادهی دانشآموزان از این راهبردها،پرسشنامهای براساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و مورد استفاده قرار گرفت. طبق نتایج حاصل،دانشآموزان مورد مطالعه در حد متوسط از این راهبرها استفاده میکردند.همچنین،ارتباط معنادای بین سطح معلومات دانشآموزان و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان مشاهده شد.معلمان حاضر در این تحقیق،اکثر این راهبردها را توصیه میکردند و البته تفاوت معناداری بین میزان تأکید معلمان و استفادهی دانشآموزان در بهکارگیری راهبردهای ذهنی،فراشناختی و تأثیری یا احساسی مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"راهبردهای مؤثر در یادگیری،برای بیشتر متخصصان آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی،مفهومی کاملا آشناست،تحقیق
حاضر به منظور بررسی میزان استفادهی دانشآموزان ایرانی دورهی پیشدانشگاهی از راهبردهای یادگیری زبان و ارتباط آن با میزا
سطح مهارت دانشآموزان انجام شده است.
علاوهبر این،میزان توصیه و تأکید معلمان در بهکارگیری این راهبردها و تفاوت بین
توصیه معلمان و استفاده دانشآموزان از این راهبردهای مؤثر در یادگیری،از اهداف تحقیق بوده است.
میزان استفادهی دانشآموزان از راهبردهای مؤثر تعیین شد و به منظور بررسی میزان تأکید معلمان در مورد استفاده از راهبردها و ارتباط آن با
استفادهی دانشآموزان از این راهبردها،پرسشنامهای براساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و مورد استفاده قرار گرفت.
طبق نتایج حاصل،دانشآموزان مورد مطالعه در حد متوسط از این راهبرها استفاده میکردند.
سطح معلومات دانشآموزان و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان
معلمان حاضر در این تحقیق،اکثر این راهبردها را توصیه
میکردند و البته تفاوت معناداری بین میزان تأکید معلمان و استفادهی"