چکیده:
پژوهش حاضر که بهمنظور بررسی جایگاه مولفههای آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در کتابهای درسی دورة اول ابتدایی انجام شده، از نظر هدف، کاربردی و بهلحاظ شیوة گردآوری دادهها از نوع تحلیل محتواست که به روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون انجام شده است. جامعة آماری کتابهای دورة ابتدایی و نمونة آماری پژوهش شامل کتابهای درسی پایههای اول، دوم و سوم (دورة اول) ابتدایی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، سیاهة محققساختة تحلیل محتوای آداب و مهارتهای زندگی اسلامی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشترین ضریب اهمیت در پایة اول مربوط به مهارت ارتباط با خدا با ضریب اهمیت 161/0، در پایة دوم مربوط به مهارت ارتباط با خدا با ضریب اهمیت 118/0 و در پایة سوم مربوط به مهارت ارتباط با خدا و همدلی با ضریب اهمیت 127/0 است. در پایة اول به مهارتهای شرافت و خودآگاهی، پایة دوم به مهارتهای عزت نفس و خودآگاهی و در پایة سوم به مهارتهای مدیریت هیجانات و خودآگاهی توجهی نشده است.
Using a Shannon entropy content analysis method and functional approach, this paper studies the status of the components of Islamic life etiquette and skills (Dignity Plan) in the elementary school textbooks. The statistical population of elementary school textbooks and the statistical sample of the research include the textbooks of the first, second and third grades of elementary school (first period), which were selected by purposeful method. The research data collection tool is a researcher-made list of content analysis of Islamic life etiquette and skills. The results show that the highest coefficient of importance in the first grade is related to God-communication skills with a significance coefficient of 0.161, in the second grade is related to God-communication skills with a significance coefficient of 0.118 and in the third grade is related to God-communication skills and empathy with a significance coefficient of 0.127. In the first level, the skills of honor and self-awareness, in the second level, the skills of self-esteem and self-awareness and in the third level, the skills of emotion management and self-awareness are not considered.
خلاصه ماشینی:
com علي حسينيمهر / استاديار گروه علوم تربيتي، واحد تاكستان، دانشگاه آزاد اسلامي، تاكستان، ايران مريم حياتي / كارشناس ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش دريافت: 13/12/1399 ـ پذيرش: 10/06/1400 چکيده پژوهش حاضر که بهمنظور بررسي جايگاه مؤلفههاي آداب و مهارتهاي زندگي اسلامي (طرح کرامت) در کتابهاي درسي دورة اول ابتدايي انجام شده، از نظر هدف، کاربردي و بهلحاظ شيوة گردآوري دادهها از نوع تحليل محتواست که به روش تحليل محتواي آنتروپي شانون انجام شده است.
مقدار بار اطلاعاتي و ضريب اهميت گويههاي آداب و مهارتهاي اسلامي براي کتابهاي درسي پاية اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شمارة 4 نشان ميدهد که بيشترين ضريب اهميت در پاية اول، مربوط به مهارت «ارتباط با خدا» و گوية «ياد خداست»؛ بهگونهايکه اين شاخص بيشتر از ساير موارد در پاية اول، در تحليل محتوا امتياز به خود اختصاص داده و بالاترين ضريب اهميت (161/0) را کسب کرده است.
مقدار بار اطلاعاتي و ضريب اهميت گويههاي آداب و مهارتهاي زندگي اسلامي براي کتابهاي درسي پاية سوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شمارة 10 نشان ميدهد که بيشترين ضريب اهميت در پاية سوم مربوط به مهارتهاي «ارتباط با خدا» و «همدلي» است؛ بهگونهايکه اين شاخص بيشتر از ساير موارد در پاية سوم، امتياز به خود اختصاص داده و بالاترين ضريب اهميت (127/0) را کسب کرده است.