چکیده:
خلاقیت عنصری ضروری برای بقای حیات آموزش و پرورش است، و همچنین مهارتهای تفکر خلاق نیز نقشی پرثمر در تولید و پرورش این عنصر حیات بخش دارد. خلاقیت به عنوان یکی از جنبههای مهم یادگیری، یاددهی، تحقیق و توسعه شناخته شده است. بنابراین توسعه منابع انسانی در سالهای گذشته بر ارتقای توانایی تفکر خلاق تاکید مینماید. پژوهش حاضر تلاش نموده است تا به بهرهگیری از مستندات علمی خبرگان عرصه آموزش، نقش یادگیری مشارکتی را در پرورش تفکر خلاق بیش از بیش جلوه نماید. مطالعه حاضر بر دیدگاههای نظری اجتماعی_ فرهنگی تمرکز دارد و پیشنهاد میکند که نظریههای یادگیری مشارکتی زیربنای آموزش و پرورش است که بر اساس اصول مشخص شده برنامهریزی شده است. هدف نهایی این تحقیق مطالعه ویژگیهای توسعه مهارتهای تفکر خلاق هنگام یادگیری علوم بود. با کمک نتایج تحقیق ارائه شده، معلمان میتوانند در مورد اهمیت رویکرد یاددهی_ یادگیری مشارکتی بحث نموده و تاثیر آن را در توسعه تفکر خلاق نشان دهند.
خلاصه ماشینی:
واکاوي تأثير به کارگيري يادگيري مشارکتي در توسعه تفکر خلاق عبدالباسط سيدکر ١ []١، بهنام گلدي 2 ١ دانشجوي کارشناسي رشته علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان استان گلستان _ واحد شهيد بهشتي گنبد کاووس ٢ دانشجوي کارشناسي رشته علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان استان گلستان _ واحد شهيد بهشتي گنبد کاووس (نويسنده مسئول ) چکيده خلاقيت عنصري ضروري براي بقاي حيات آموزش و پرورش است ، و همچنين مهارت هاي تفکر خلاق نيز نقشي پرثمر در توليد و پرورش اين عنصر حيات بخش دارد.
از اين رو، پرورش و تقويت روحيه رفاقت و همکاري و ايجاد زمينه پيشرفت تحصيلي مطلوب تر و همچنين ايجاد خلاقيت و ايجاد روحيه خلاق در بين دانش آموزان مدارس امري است که بايد در جامعه امروز مورد توجه قرار گيرد.
اين مطالعه با در نظر گرفتن اينکه روش يادگيري مشارکتي از جمله روش هاي تدريس فعال است که ميتواند شرايط لازم را براي ايجاد تفکر خلاق و رشد تواناييهاي بالقوه دانش آموزان و همچنين پيشرفت تحصيلي آنان را در يادگيري علوم فراهم آورد، انجام شده است .
Creativity from Potential to Realisation American Psychology Association, 21–30.
Creativity from Potential to Realisation American Psychology Association, 21–30.
(1992) The essential elements of cooperative learning in classroom, educational resources information center.
(1983) The social psychology or creativity: A componential conceptualization.
(2001) An analysis of research and literature on creativity in education.
(2007) Everyday creativity and new views of human nature: Psychological, social, and spiritual perspectives.
The Journal of Creative Behavior; 38(3):149-179.
(2020) Educating for sustainable development: Cultivating creativity through mindfulness.