چکیده:
این مقاله به تصویر متحرک و اهمی آن در آموزش زبان میپردازد.فیلم سینمایی مثالی از گونههای تصویری است که عناصری زبانی،غیر زبانی و اجتماعی را هم زمان در آن مییابیم.بر همین اساس،فیلم را به عنوان ابزاری آموزشی در نظر میگیریم.در ضمن،این مقاله بینش انتخاب فیلم و سکانش را به ما میدهد.موفقیت فیلمهای سینمایی در انظار عمومی را نمیتوان به عنوان اولین معیار برای کار در کلاس در نظر گرفت. در خصوص فیلم باید از انتخاب فیلمهای سنتی و فیلمهایی با پیچیدگیهای زبانی و معضلات فرهنگی پرهیز کرد.برای انتخاب سکانس باید سطح زبانی زبانآموزان،حضور عناصر اجتماعی-فرهنگی،ارتباط تصویر و مضمون کلامی و غیره را در نظر گرفت.مدت آن نباید از پنج تا ده دقیقه تجاوز کند و مضمون آن باید یکدست و ثابت باشد. در مرحلهی آخر،با مراحل آموزشی آشنا میشویم که میتوانیم این مراحل را روی سکانس برگزیدهی خود پیاده کنیم.سکانسی که روی آن کار میشود،شامل چهار مرحله خواهد بود:مرحلهی آمادهسازی،دیدن سکانس بدون صدا،دیدن سکانس همراه با صدا،تکرار دیدن سکانسها همراه با مکث روی تصویر.در مرحلهی آمادهسازی،از زبانآموزان میخواهیم،متنی در خصوص موضوع فیلم بنویسند.در مرحلهی دیدن سکانس بدون صدا،در خصوص مکان،زمان و هنرپیشهها از زبانآموزان سؤال میکنیم.در مرحلهی دیدن سکانس همراه با صدا،جزئیات بیشتری را سؤال میکنیم و در مرحلهی تکرار دیدن سکانسها همراه با مکث روی تصویر،در خصوص مکالمات و صحبتهای شخصیتهای فیلم کار میکنیم.با مراجعه به این مقاله،با روشهای بیشتری برای کار در کلاس آشنا میشوید.
خلاصه ماشینی:
"موفقیت فیلمهای سینمایی در انظار عمومی را نمیتوان به عنوان اولین معیار برای کار در کلاس در نظر گرفت.
در خصوص فیلم باید از انتخاب فیلمهای سنتی و فیلمهایی با پیچیدگیهای زبانی و معضلات فرهنگی پرهیز کرد.
سطح زبانی زبانآموزان،حضور عناصر اجتماعی-فرهنگی،ارتباط تصویر و مضمون کلامی و غیره را در نظر گرفت.
در مرحلهی آخر،با مراحل آموزشی آشنا میشویم که میتوانیم این مراحل را روی سکانس برگزیدهی خود پیاده کنیم.
کار میشود،شامل چهار مرحله خواهد بود:مرحلهی آمادهسازی،دیدن سکانس بدون صدا،دیدن سکانس همراه با صدا،تکرار دیدن
سکانسها همراه با مکث روی تصویر.
در مرحلهی آمادهسازی،از زبانآموزان میخواهیم،متنی در خصوص موضوع فیلم بنویسند.
مرحلهی دیدن سکانس بدون صدا،در خصوص مکان،زمان و هنرپیشهها از زبانآموزان سؤال میکنیم.
در مرحلهی دیدن سکانس همراه با
صدا،جزئیات بیشتری را سؤال میکنیم و در مرحلهی تکرار دیدن سکانسها همراه با مکث روی تصویر،در خصوص مکالمات و صحبتهای
با مراجعه به این مقاله،با روشهای بیشتری برای کار در کلاس آشنا میشوید."