چکیده:
مروری دقیق بر یافته های پژوهش های پیشین در مورد کسب وکارهای خانگی همواره این سوال اساسی را مطرح می کند که کسب وکارهای خانگی محور از چه الگو یا شیوه هایی به منظور سازماندهی و توسعه فرایند بازاریابی خود بهره می گیرند؟ از اینرو هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی بازاریابی کسب وکارهای خانگی است که در آن ضمن مشارکت نظری و توسعه مرزهای دانش بازاریابی در مشاغل خانگی و همچنین مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی فعالان این قبیل کسب وکارها با بهره گیری از رویکرد کیفی، با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر بین دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی فرایند بازاریابی و اجزای سازنده آن در کسب وکارهای خانگی بخش صنایع دستی پرداخته خواهد شد. نتایج بررسی نشان داد که بر اساس مدل پارادایمی داده بنیاد، بازاریابی کسب وکارهای خانگی به عنوان مقوله محوری بر پایه شرایط علی فرد کارآفرین، ایجاد مزیت رقابتی، توسعه نوآوری، مدیریت منابع، بهبود فرایند کاری، تمرکز بر منابع فرصت و بهره گیری از رویکردهای علمی و استراتژیک؛ راهبردها و اقدامات مبتنی برمدیریت کسب وکار، ارتباطات، مشتری، اصلاحات رفتاری و آموزش؛ شرایط زمینه ای با رویکردهای شناختی، هنجاری و تنظیمی؛ شرایط مداخله گر درونی، بیرونی، عملکردی و ساختاری؛ و با پیامدها و نتایج فردی، سازمانی و فرهنگی- اجتماعی ساختاردهی شده است.
A closer look at the findings of previous home business research always raises the fundamental question of what pattern or methods do home-based businesses use to organize and develop their marketing process? Therefore, the main purpose of this research is to design a marketing model for home businesses in which, while theoretically participating and developing the boundaries of marketing knowledge in home businesses, as well as practical participation and modeling of marketing activities of such businesses using a qualitative approach, with innovative research. And creating an effective convergence between the two fields of marketing and entrepreneurship will explain how and what is the marketing process and its components in home businesses in the handicraft sector. The results showed that based on the data paradigm model of the foundation, home business marketing as a central category based on the conditions of the entrepreneur, creating competitive advantage, developing innovation, resource management, improving the work process, focusing on opportunity resources and taking advantage of approaches Scientific and strategic; Strategies and actions based on business management, communications, customer, behavioral reform and training; Underlying conditions with cognitive, normative and regulatory approaches; Internal, external, functional and structural intervention conditions; And is structured with individual, organizational, and socio-cultural consequences.