چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسیله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش دبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری شهر اصفهان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام نوآموزان پسر پیش دبستانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود که ۳۰ کودک به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای دومرحله ای انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه ۱۵نفر) . گروه آزمایش تحت ۳۲ جلسه ۴۵ دقیقه ای آموزش مبتنی بر مغز جنسن (۲۰۰۰)، کاین و همکاران (۲۰۰۵) و اسپرنگر (۲۰۱۰) قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. برای ارزیابی از آزمون برج لندن، آزمون حافظه فعال دیداری - فضایی کروسی، مقیاس هوش وکسلر کودکان و فهرست وارسی تشخیص کودکان با نارسایی ویژه در یادگیری استفاده شد. داده ها با روش واریانس مکرر تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسیله و حافظه فعال دیداری - فضایی به ترتیب ۲۷ درصد و ۳۱ درصد واریانس تغییرات را تبیین می کند(۰.۰۵>p).
نتیجه گیری: یادگیری براساس فعالیت مغز به دلیل تاکید بر فعالیت مشترک نیمکره های مغزی، رویکردی مثبت و موثر در بهبود عملکرد نوآموزان مبتلا به نارسایی ویژه در یادگیری بوده است. بنابراین می تواند به عنوان روشی غالب در آموزش پیش دبستانی استفاده شود.
Aim
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of brain-based learning on problem-solving skills and visual-spatial working memory in preschool boys with specific learning disabilities in Isfahan City.
Method
The research method was quasi-experimental with two groups of experimental and control, pre-test, post-test and follow-up. The statistical population consisted of all 6-year-old pre-school boy students in Isfahan in the academic year of 2018-2019. Accordingly, 30 children were selected through a two-stage cluster random sampling from the statistical population. Then they were assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent 32 sessions of 45-minute brain-based training developed by Jensen (2000) , Cain et al. (2005) , and Springer (2010) , while the control group did not receive any intervention. For evalution, the Tower of London Test, the Corsi Visual-Spatial Working Memory Test, the Wechsler Intelligence Scale for Children, and the Child Diagnosis Checklist for specific learning disabilities were used. The repeated measures analysis of variance was used for data analysis.
Finding
The results showed that brain training in problem-solving skills and visual-spatial working memory explained 27 and 31% of variance, respectively (P <0. 05).
Conclution
Learning based on focusing on brain activity, because of the emphasis on brain hemispheric activity, is a positive and effective approach to improving the performance of learners with specific learning disabilities, so it can be used as dominant approach in pre-school education.