چکیده:
هدف تحقیق حاضر شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص عوامل مؤثر بر افزایش سطح سواد رسانه ای معلمان تربیت بدنی در آموزش مجازی و در زمان شیوع همه گیری کووید 19 بود. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از نوع آمیخته و با چارچوب پارادایم تفسیریـاثباتگرایی بود. در اولین مرحله، از منابع کتابخانهای، نوشتاری، مقالات و مصاحبه با 21 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارشناسان، معاونان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان مشهد جهت مشخص نمودن عبارات کیو استفاده شد. بعد از این مرحله نوبت به شناسایی ذهنیتها با روش کمی و به کمک تکنیک تحلیل عاملی کیو رسید. در پژوهش حاضر تعداد مشارکت کنندگان 26 نفر بود که عبارات کیو را مرتب نمودند. یافته ها پنج الگوی ذهنی مهارت گرایان، امکانات گرایان، آموزش گرایان، تخصص گرایان و عوامل فردی را شناسایی کرد که در افزایش سطح سواد رسانه ای معلمان تربیت بدنی مؤثر هستند. به طور کلی در الگوهای ذهنی شناسایی شده می توان یک اولویتبندی یا پیوستار قائل شد. ابتدا برای توسعه سواد رسانه ای باید الگوی ذهنی آموزشگرایان مد نظر قرار گیرد، در ادامه باید به الگوی ذهنی مهارتگرایان اشاره کرد و سعی کرد مهارت هایی که منجر به بهترین استفاده از امکانات موجود میشود را تقویت کرد. به همین دلیل این الگوی ذهنی را نیز میتوان به الگوی ذهنی امکاناتگرایان اولویت داد و هر دو الگوی ذهنی تخصصگرایان و عوامل فردی را در یک سطح قرار داد، زیرا تخصص زمانی اتفاق خواهد افتاد که عوامل قبلی رعایت شده باشند. در یک نتیجهگیری کلی باید بیان کرد که معلمان را بایستی به استفاده از روش های نوین تدریس تربیت بدنی در راستای افزایش سواد رسانه ای سوق داد
The aim of this study was to identify the mental patterns of experts regarding the effective factors to increase the level of media literacy of physical education teachers in virtual education. The present study was applied from the perspective of purpose and of mixed type with the framework of interpretive-positivist paradigm. In the first stage, library resources, writing, articles and interviews with 21 sports management specialists, physical education teachers, experts, assistants and education managers of Mashhad city were used to identify the terms Q. After this stage, it was time to identify the mentalities with a quantitative method and with the help of Q factor analysis technique. In the present study, the number of participants was 26 who arranged the Q expressions. Findings identified five mental patterns of skill-seekers, feature-seekers, educators, specialists and individual factors that are effective in increasing the level of media literacy of physical education teachers. It was generally concluded that a prioritization or continuum could be given to the identified mental patterns. In order to develop media literacy, first of all, the mental model of educators should be considered. The mental model of the possessors can also be prioritized, and both the mental model of the specialist and the individual factors can be put on the same level, because the specialization will occur when the previous factors are observed. In a general conclusion, it should be stated that teachers should be encouraged to use new methods of physical education teaching in order to increase media literacy